13 mars 2022

Att vila i tystnaden och låta tankarna fara fram!

 


Min helg har fyllts av att jag har vaktat i en provlokal under högskoleprovet. Det innebär att stiga upp klockan 04:30 för att vara på plats senast 07:15. Förberedelser innan provet startar - allt ska vara lika - för att de skrivande ska få samma chans. Provet består av två olika delar: verbalt och kvantitativt, enkelt sammanfattat språk och matematik.

Varje avsnitt är 55 minuter och det är fem avsnitt under dagen. Att sitta i 55 minuter utan att nästan röra på sig gäller för de skrivande medan jag som vakta på provet sitter och tänker, samt vandrar rund i rummet. Det blir ett par km.


På lördagkvällen så tittade jag och några vänner Melodifestivalen under en middag. Rätt låt vann - Cornelia Jakobs med ”Hold me closer”. Växjö var starkt representerade med John Lundvik (Änglavakt), Tone Sekelius (My Way) och Cazzio Peia (I can`t get enough) med totalt 199 poäng mot Cornelia Jakobs 146 poäng.


I dag söndag så var frågan vad jag skulle göra förutom att studera. Jag trodde att jag skulle till Skansen, men då några vänner föreslog att vi skulle träffas på Adlibris för att sedan gå och äta en bit mat. Jag var påväg ut till Solna för att besöka Akademibokhandeln, som har 50% på bokrean. Det visade sig också bli Adlibris och Akademibokhandeln på Mäster Samuelsgatan. 

Trots att jag hade 4 böcker i ryggsäcken - förstärkt med en IKEA-kasse. Det blev 11 böcker, som jag köpte och jag fick tre av en vän.

• ”Upplev Sveriges natur - En guide till naturupplevelser i hela landet” (2014), av Martin Emtenäs

• ”Maktspelet i Volvo - En skildring inifrån” (2021) av Hans Nyman

• ”Hjärna på 30 sekunder - De 50 mest tankeväckande teorierna inom neurovetenskapen, var och en förklarad på en halv minut” (2020) av Anil Seth (red.)

• ”Märkvärdiga svenska kvinnor” (2019) av Lisbeth Larsson

• ”Världen sedan 1989” (2019) av Annika Ström Melin

• ”Ut ur ekorrhjulet - så blir du också ekonomisk fri” (2019) av Oskar Lindberg och Maribel Leander Lindberg

• ”Svartskalle - En svensk historia”. (2020) av America Vera - Zavala

• ”Skärmsmart - 9 Hjärnregler för presentation och välmående i en digitaliserad vardag” (2020) av Mattias Ribbing

• ”Ett liv på vår planet - En vision för framtiden” (2020) av David Attenborough

• ”Morgondagboken - Rensa dina tankar och få klarhet inför dagen!” (2020) Sanna Sporrong

• ”Trollformer och besvärjelser för vardagliga händelser” (2021) av David Sundin


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar