3 mars 2022

Var går gränsen för dig?

 


Idag har vi varit i Museieparken på Djurgården. En upplevelse där eleverna var med och bestämde. Valet de gjorde var att gå till Sjöhistoriska museet. De hade en sjörövartipsrunda, som engagerade alla eleverna. Vi åt mellis i museets lokaler och gick sedan till Tekniska museets utomhuslab där eleverna fick möjlighet att testa olika saker.

Det var kul att se hur roligt de hade. Kollegerna och eleverna tog bussen tillbaka till skolan och jag fortsatte till Etnografiska museet.


Jag ville besöka museet och gjorde det på egen hand. Besöket på Sjöhistoriska var något annat än när jag själv har besökt det. Det är häftigt att besöka en plats man besökt själv och sedan gör det med barn. De har ett helt annat sätt att se på saker och ting. Draken på vägen upp till 2:a våningen och biblioteket var något som de samlades kring.


Eleverna som är mellan 7 och 10 år har otroligt mycket energi för rörelse och stannar också upp för att uppleva genom att trycka eller /och lyssna till berättelser.


 Etnografiska museet så besökte jag utställningen om ”Human Natures”, indianer från Nordamerika och ursprungsbefolkning i Australien, Amazonas och Arktis.


Jag slås av hur ursprungsbefolkning har behandlats runt omkring i världen. De har ofta tvingats bort till områden. 


Jag avslutar eftermiddagen på Tekniska museet där Sportlovet är i fullblom. Att sitta där i någon timme för att foga olika projekt och sammanställningar för att på detta sätt komma närmare mina mål eller nå andra resultat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar