8 juni 2012

En av våra största styrkor i Sverige är teamarbete!
TEAMWORK: Att arbetar med blandade grupper när det gäller: utbildning/kunskap, erfarenhet, färdigheter, ålder, språkkunskaper och kontaktytor/nätverk - har visat sig ge bättre och mer överraskande resultat än när grupperna är homogena.
Vem kom på det här?
JOBBA MED PROFFS: I bland bli jag förvånad över att projekt kan bli så mycket dyrare än vad man har beräknat när projektet satte igång - när man ser till den kompetens som de deltagande parterna hävdar att de har när projektet sätts i gång. Är det alltid en självklarhet att vi skattebetalare ska stå för denna merkostnad? Lex NACKA.
Att arbeta på "löpande räkning i ett projekt innebär i mina ögon och öron att det är någon som tar hela risken - en varning för att leverantören inte har tillräcklig kunskap om din bransch och kan därför inte de ett fast pris.

Det var en strålande idé att ta med sig
visitkorten för maj månad fram till
att det började blåsa!



Få ditt NÄTVERKande att fungera:
1) "Släpp sargen" - och lämna dina kollegor som du träffar varje dag på kontoret! Se till att tala med andra du inte känner.

2) Du har väl visitkort? Om inte skaffa dig det! Det fungerar så att om du ger kort så får du kort.

3) Var noga med att gå igenom korten när du kommer hem och noterar vad du lovade att göra och/eller hjälpa de andra med. 

4) Gör det du har lovat - du har ca 1 - 3 dagar på dig.

5) Följ upp det du har skickat innan veckan är slut - ge inte upp! Se till att stämma av hur ni ska gå vidare. Boka in lunch, fika eller mötet på kontoret.

Den som gör detta strukturerat kommer alltid ut bättre - det sämsta du kan komma fram till tillsammans med den nya kontakten är att det inte finns några affärsmöjligheter för tillfället, men då sparar ni båda er tid och kan i framtiden ta upp kontakten om situationen ändras.

Det bästa jag tror du kan göra är att spara på goda kontakter - det kan vara kaffeér, restauranger, tandläkare, skomakare, klädbutiker eller företag i din egenbransch - tala du väl om dessa du tycker är bäst och delar med did av detta till dina kontakter - så kommer deras framgång någon gång tillbaka till dig - i Kina kannar man det Gaunxi!


Skulle DU be mig att beskriva mina bästa styrkor? - Skulle de vara:
1) Att jag har väldigt lätt att ringa och ta reda på hur saker ligger till. 

2) Att jag har väldigt lätt att ta kontakt med nya människor som jag träffar på "min väg".

3) Att jag hela tiden noterar frågeställningar under seminarium och samtal - vilket gör att jag blir närvarande och ofta är den som ställer första fråågan.

4) Att jag är en väldigt nyfiken person som läser mycket, gå på många arrangemang och träffa många människor. 

5) Att jag bryr mig hur andra människor har det och är beredd att lyssna på deras berättelse - om de vill ge mig det förtroendet och  berätta den för mig!











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar