3 juni 2012

Full och dum på sjön!

I bland blir jag bara helt matt - i eftermiddags var det en debatt med om "Nya sjöfyllerilagen" (ny och ny - den kom 1 juni 2010) - de som debatterade från scen var Maria Abrahamsson (M) och Johan Linander (C). Måste erkänna att jag inte riktigt förstod problemet och tyckte att det skulle bli rätt spännande.

Göran Gabrielsson - var där och värmde upp publiken i Wasahamnen - där vi hade samlats uppe på övervåningen i Magasin1. Göran gjorde sina imitationer på ett strålande vis och lämnade sedan över till Moderatorn Ulf Elving.


Vad säger då lagen?
"Gränsen för rattfylleri/sjöfylleri
Gränsen för rattfylleri och sjöfylleri är, från och med den 1 juni 2010, 0,10 milligram alkohol per liter utandningsluft. Det motsvarar ungefär 0,2 promille i blodet.
Rattfylleri/sjöfylleri ger böter eller fängelse i högst sex månader.
Den nedre promillegräns som infördes för sjöfylleri den 1 juni 2010 gäller om fartyget antingen kan framföras med en hastighet av minst 15 knop eller har ett skrov med en största längd av minst 10 meter. Uppfylls inget av dessa kriterier gäller de gamla reglerna, som återfinns oförändrade i Sjölagen (19994:1009) 20 kap 4 § st 2. Där antas man kunna fullgöra sin uppgift på ett betryggande sätt, vilket innebär en bedömning av status och framförandet.
Vid sjöfylleri, till skillnad från rattfylleri, är det inte bara den som framför fartyget som kan ställas till ansvar. Även den som fullgör en uppgift av väsentlig betydelse för säkerheten till sjöss kan göra sig skyldig till brott. Det kan på en fritidsbåt vara den som navigerar."
Det var ingen tvekan om vad publiken i magasinet tyckte !!! 
De var riktigt förbannande på Johan Linander (c). 
Var för kan detta ens vara en så känslig fråga? Kanske är det viktigt att få visa upp sin fina båt - och för att våga visa upp den så måste man "ha en färdknäpp under västen"?
En del talade om frihet, andra om att lagen kriminalisera alla båtägare? Åldern på publiken, de som hördes var i övre 50 års åldern! Blev verkligen förvånad när Ulf Elving och Göran Gabrielsson gav sig in i debatten och visade med all tydlighet att de var båtägare som ville ta en sup de också.
Tycker att resonemanget om att sjön/havet skulle vara en "fredad zon" för de som vill ta sig något i alkoholväg - är förvånande och tydligt är att dessa är en minioritet både bland båtägare och i Sveriges Riksdag - då vi nu ha ovanstigande lag.
För mig är det naturligt självklart att jag inte ska ha druckit när jag sätter mig i en båt eller när jag kör en båt! Vad är det för konstigt med det?

När jag fick veta det fortfarande är tillåtet för båtar att släppa sina latriner i vattnet ute till sjöss så undrar jag hur mycket det tänks bland båtägare. Kan det vara så att ni är en del av problemet - när det kommer till frågor om tex Östersjön?
Som kemist så är jag positiv till "fyllehunden" -
i alla fall när den finns i en destillationskolonn
eller på väggen i nya Vin- och Sprithistoriska museum.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar