7 juli 2012

Almedalen är fantastiskt!

I natt så var det ett otroligt åskväder över Visby - jag hoppas att de "unga" människorna inte blev allt för "sura".

Själv så bara konstaterar jag att Almedalen ger en perspektiv - det är skillnaderna som gör det. Skillnaden mellan 25 grader och solsken, och blixtrar och ös regn. Skillnaden mellan en finanspolitiskt debatt med nationalekonomer och en presentation om gatuvåld med AKTA HUVUDET. Skillnaden mellan ett PRIME-mingel med Rosé och att träffa någon du alldrig träffat tidigare ute på Visbysgator. Det är skillnaden som berikar!

Imponerad av hur lätt vissa saker kan göras tex när Johan Stael von Holstein och Harald Ullman på mindre än en vecka kan gå från idé till handling. De bara fixade det helt enkelt.

Det är människorna som gör det!








Möbelriket Småland blir jag
bara så imponerad av - deras klass på arrangemang har verkligen många något att lära sig av! Men med goda samarbeten så behöver inte ett Almedalen arrangemang kosta skjortan!

Nästa år den 4 januari (jepp det är datumet) så går Möbelriksdagen av stapeln nere i "lilla" småländska Lammhult. Hit kom under mellandagarna (2012) 450 deltagare och 1800 följde det via nätet! Vilket Almedalsarrangemang fixa det? - Miss förstå mig inte - Almedalen är fantastiskt och det finns många möjligheter att inspireras, skapa nya samarbeten och komma i kontakt med nya kompetenser. Het gäller att vara öppen, nyfiken, lyssnande och ha inställningen att vilja lära nytt och få tid att reflektera.

Två exempel att det gäller att tänka efter vad man säger:

På den lilla Pizzerian och hamburgerstället på Strandgatan samlades mycket av Sveriges duktigaste journalister bland männen. Mats Knutsson, KG Bergström, Anders Pihlblad (TV4)- som kommer med en ny bok inom ett år och Niklas Svensson.





I går träffade jag Erik Laakson och Jocke Jadenberg  och på Västerbottens uppsummering av Almedalen 2012.

Där fick jag också möjligheten att träffa Stig-Björn Ljunggren.








Det börjar bli tomt!

1 kommentar:

  1. Och du glömde länka mig ;-), som var den som drog med dig på Västerbotten, samt pratade en hel del med K.G. Bergström.

    Jag kommmer att ta upp det i mina bloggar också.

    SvaraRadera