31 juli 2012

Hur öppet är vårt svenska samhälle?

Jag har funderat på det här en del. Inte minst under Almedalen - jag tror att för vissa företag och organisationer kan "alkohol"-listorna vara som en skänk från ovan för att kunna fingallra. Men samtidigt är Almedalen något av det finaste vi har!

Motsatsen till detta skulle då vara Tennisveckan i Båstad - som är något av det mest slutna i arrangemangväg. Jag lade stor energi på att finna arrangemang som sändes över nätet eller kan ses i efterhand - men inga sådana fanns (se tidigare blogginlägg).

Under Almedalen var det ca 18% som sändes och Telia hade satsat extra för att göra det möjligt.

I går skrev jag en blogg om tankesmedjorna. Dessa var aktiva med Almedalsarrangemang:
(Källa: Resumé i Almedalen nr1)
Fores 10
Global Utmaning 5
Arbetarrörelsens tankesmedja 3
Arenagruppen 3
Timbro 1
Den Nya Välfärden 0
Neo 0

Almedalen handlar ju mycket om samtalet, diskussionerna och att försöka påverka. Hur många PR-byråer finns det? 36 är medlemmar i Sveriges Kommunikationsbyråer, Komm!

Hur öppna är dessa företag? Det enda som jag vet av de stora som är öppna med sina uppdragsgivare är Westander! Varför är det så? Ligger det en fara för demokratin att det är på detta sättet?


Läs Westanders PR-handbok!

Några andra PR-företag är:

COHN & WOLFE08-402 27 00
GRAYLING08-527 808 00
GULLERS GRUPP08-679 09 40
HALLVARSSON & HALVARSSON 08-407 20 00
JKL08-696 12 00
JUNG08-410 556 50
KREAB GAVIN ANDERSON08-506 452 00
MSL STOCKHOLM08-550 511 00
PRIME08-503 146 00
SPRINGTIME08-506 017 00

En relevant fråga/uppmaning som Westanders ställer i sin PR-handbok: "Innan ni eventuellt anlitar Westander, föreslår vi att ni också kontaktar andra pr-byråer. Valet av pr-byrå är viktigt. Be därför gärna om både möten och offer- ter. Kontakta inte bara de av pr-byrån angivna referenserna, som alltid är nöjda, utan begär en lista över alla byråns upp- dragsgivare och välj själva vilka ni vill kontakta."

Eftersom dessa företag arbetar med PR så räknar jag med att alla av er läser denna blogg. Se vem av er som är snabbast i semestertider?
Skriv inlägg, ring mig 070-644 6224, eller e-posta!











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar