24 juni 2014

Ska det vara på detta viset? Telia och Samsung och Google?


Nu är det 10 års jubileum! Hur kan det vara så svårt att bli av med ett fast Telia-abonnemang?
Vid ett antal tillfällen har jag sagt upp min fasta telefon för att jag helt enkelt inte använder det och bara är telefonförsäljare, som ringer på den.

Vid dessa tillfällen så har min ekonomi varit ansträngd - men det har ordnat sig. Första gången var januari 2004, sedan sa jag upp den januari 2009 och jannuari 2012. Senast var på våren 2014. Vid Påsk  2014 så ringde jag och sa upp det fasta-abonemanget och mitt mobila internet. Jag har varit i kontakt med Telia Soneras reklamationsansvarig vid påsk och han skickade ärendet vidare till en medarbetare. Hon och jag har under våren haft veckovisa kontakter. Så det mobilta internetet "ska" nu ha sagts upp. I går när jag kommer hem från jobbet så ligger "Bekräftelse på din uppsägning av telefoni" i ett brev på dörrmattan. 

Då blev jag faktiskt upprörd att det ska ta sådan tid! 10 år! Jag slog i pärmar, var nere i förrådet och dokumenterade ärendet. Ska det vara meningen att jag ska veta Telias rutiner för att jag ska veta att mitt abonnemang är uppsatt? Jag har aldrig tidigare sagt upp ett avtal med Telia och varit totalkund hos Telia med både privata och på företag jag har arbetat för. En uppskattning är att jag har fått betala över 15.000 i fasta avgifter till Telia. Som aktieägare i Telia Sonera så är det ju bra med intäkter. Men som kund känner jag mig nu otroligt lurad! 

Jag blev lovad att bli kontaktad av personal från reklamationsavdelningen i går - MEN ingen ringde! Någon glömde eller är det en strategi - bara Telia vet! Mitt andra ärende gäller Eftersom KIES inte funkar så har jag 10.000+ foto. Batteriet funkar inte mer än 5h, vilket är en säkerhetsrisk då jag åter sent på kvällarna. Ingen som ringer mig hör vad jag säger - om jag inte har hörlurarna i. Jag har tillbringat över 8 timmar på Telias butik på Kungsgatan för att få fotona överförda. Detta kostade mig också en investering i en extern hårddisk på 995 sek på Kjell och co.

Hur ska vi komma till rätta med detta, Telia och Samsung? 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar