12 juni 2014

WHY JCI?! Tio ting jag har fått ut av mitt medlemskap i Junior Chamber International!

JCI - Junior Chamber International är en organisation för ungdomar mellan 18 och 40 år. En plattform för att göra skillnad och med värderingar, som ligger i linje med mina egna. Vi är religiöst och politiskt obundna.

Människorna - medlemmarna är de som gör organisationen - den tid och energi som vi har möjlighet att lägga i organisationen - visa på resultat.

Vi är en organisation med över 150.000 medlemmar i över 100 länder - i skrivande stund går Europa kongressen av stapeln nere på Malta.

1. Det häftigaste är nog att få förmånen att se andra utvecklas och att få ett kvitto på att man har varit en del av detta!

2. Den bästa ledarskapsutbildningen som jag har gått är European Academy - med verktyg som Insights och situationsanpassat ledarskap. 7 år efteråt så kan jag gå igenom övningarna i utomhus aktiviteterna i mitt eget minne. Jag har haft nytta av denna utbildning både professionellt och privat.

3. Möjligheterna att få ansvara för projekt som TOYP - Ten Outstanding Young Persons - fd Framtidensledare, Vårkongress,

Foto: Bo Gunnarson, Visma
Nationalkongress, European Academy, Almedalen mm.

4. Klara värderingar liksom i Rotary International och IKEA.

5. Har träffat några av mina bästa vänner genom JCI - personer som skulle ställa upp för mig bara jag kontaktade dem.

6. Fick möjligheten att förbättra min mitt ledarskap genom praktiskt arbete, utbildningar och workshops. Var Local Vice President i JCI Stockholm 2007, Local President 2008 och Local Past President 2009.

Min självbild :)
7. Goda internationella kontakter.

8. Har utvecklat mig som talare ! 2003 ställde jag mig upp i talarstolen på Ericssons bolagsstämma (2000 personer och såg mig själv på fullskärm) och talade från hjärtat - men mindes inget. Som tur var så var det tre personer som kom fram och berömde mig för det jag hade sagt - men jag förstod att jag måste göra något åt saken. Jag gick med i JCI. 2012 så gjorde jag detsamma med samma glöd men med goda förberedelser och jag minns allt!

9. Har genom JCI fått möjligheten att sitta med i UDs referensgrupp för CSR, 2007-2010.

10. Fått möjligheten att göra saker i ett större sammanhang - där vi har haft möjlighet att göra skillnad på riktigt!
JCIs 50 årsjubileum på Stockholms stadshus

----------------------------------------------

JCI är en organisation/plattform med fantastiska människor, roliga projekt, mycket kunskap, ett starkt nätverk, utbildningar/workshops och möjligheter att öva sitt ledarskap - ta initiativ till projekt och att se dessa genomföras och utvecklas. Tex hålls kurser i Speech, Debating, projektledning mm.

Om du frågar mig så är det inte frågan om du ska då med i JCI - utan NÄR! Jag fick kunskap om JCI 2002, men gick först med 2004. I dag är jag JCI Senator - ett hedersuppdrag som jag tillsamman med ca 50.000 andra har!

Jag har genom JCI varit i Jönköping, Halmstad, Östersund, Umeå, Göteborg, Malmö, Maastricht, Åbo, Tallin, New Delhi...

Det är viktigt att ta första steget och att inte stå på "ett ben" som jag gjorde i två år!

Mitt mål med att skriva dessa rader har varit att ge DIG en inblick i vad JCI har givit MIG!
Nu handlar det om vad jag kan ge tillbaka till JCI - Junior Chamber International!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar