13 mars 2011

En riktigt härlig artikel om min mor och far i Smålandsposten!

Mitt tack brev till journalisten Kerstin Alriksson på Smålandsposten:

Hej Kerstin,
Tack för en underbart bra artikel "Inga-Lill drabbades av afasi efter en stroke". Mamma har varit så stolt, både innan och efter artikeln publicerades. Jag han knappt komma innan för dörren i villan på Hovshaga innan jag fick ett ex av SMP.

Min mor och min far är några av mina förebilder! Mamma för att hon alltid har givit stöd till sin omgivning och är pratglad - hon och hennes kompis Asta, som hon träffade när jag föddes för snart 43 år sedan och Astas dotter "Onsan". De talar fortfarande i telefon i vad som för mig tycks vara i timmar. Mamma är noga med att hålla kontakten med mig och mina bröder och det sker med mig som bor i Stockholm och "Smulan" som bor i Göteborg per telefon. 

Det finns inget härligare att sitta och smyglyssna på Mamma när hon och Linnea (hennes barnbarn) diskuterar - tror att det är då det funkar allra bäst för mamma att tala.

Pappa har alltid varit en förebild när det gäller hans föreningsaktivitet i fackföreningen Transport, Yrkesförarrådet, Motormännen och styrelsearbete i Hugo Svenssons och ASG (i dag Schenker). Jag vill också ha det drivet och engagemanget när jag är 77år. Pappa är en krutgubbe som många gånger har cyklat till stugan 4,5 mil fram och tillbaka , i ur och skur" för att vi ska kunna använda bilen eller anlända lite senare.

Jag glömmer aldrig hur vi bröder i ett gruppsamtal stod och grät i 3 delar av Sverige när mamma och pappa kämpade i Lund. Vi insåg hur betydelsefull vår mor är för oss!

En annan häftig historia om paret Petersson är att det för att kunna hjälpa oss pojkar med läxor läste extra på KOMVUX, mamma tyska och engelska och pappa matematik. Sedan fick de också tre söner som studerade vidare jag: Kemiingenjör och Magister i Lärande organisationer, "Öis": Maskiningenjör och Magister i TQM, och "Smulan" har varit ICA-handlare, studerat japanska och ryska, men läser nu vidare till lärare samtidigt som han arbeta på ICA i Göteborg.

Tack än en gång för din artikel, Kerstin! Jag är så stolt över mina föräldrar!

Med Soliga Hälsningar
Peter Pettersson

PS Skulle inte förvåna mig om även någon av mina bröder har skrivit till dig  - det är så vi är uppfostrade DS

Skickat från min mobil.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar