10 april 2011

En dag av Funderingar, firande och fika !

Det talas i bland om de hundra dagarna ( se: Napoleon I, Qingdynastin och Obama), bl.a. inom politiken när tex en ny statsminester eller president har tillsats! Jag kan tycka det kan vara ett bra tillfälle att göra en personlig reflektion över hur de 100 första dagarna av 2011 har varit för mig personligen! Jag tror att tiden för egentid och reflektion är otroligt viktig för eget välbefinnande, förberedelser och framgång?

Vad hade jag för målsättning den 31/12-10?, vilka förväntningar hade jag?
I dag ska jag fundera på det och hoppas att jag kan dela med mig av några av slutsatserna!? Fungerar det att fika sig till framgång? Finns det fika strategier?

I dag fyller en mycket betydelse full person mig år - min mor- som jag har så mycket att tacka för! Jag ska börja med att ringa henne att sjunga, men i slutet av dagen ska jag allt berätta på vilka olika sätt hon har haft betydelse för mig!

Det är ju söndag så det är ju fika - fikat har fått en annan karaktär efter att jag började arbeta för någon annan! När jag var egen så var ofta caf'eet mitt kontor, en mötesplats och en inspirationskälla! Jag saknade verkligen fikorna tillsammans med kollegor! "Arbets-fikan" är ett tillfälle för att få informell information av alla dess slag - vad händer på andra avdelningar, vilka affärer är på gång, hur har det gått på X osv ! Jag skulle vilja gå så långt att jag vill hävda att "temperaturen" / känslan i fika rummet speglar mycket vad som händer i företaget, hur människor mår, i många fall det enda tillfälle det finns möjlighet att intressera sig för sina kollegor mer privat.

Finns det någon doktorsavhandling om fika privat och på arbetsplatser?

3 kommentarer:

  1. Vilken underbar fundering! Det doktoreras ju i allt möjligt så varför inte. Handels kanske har någon som studerar företagskultur som gör just det. Själv är jag involverad i det digitala fikarummet, dagens version av intranät som ersatts av ett socialt nätverk. Hur går diskussionerna där?

    Så jag är mycket intresserad om du hittar någon fikarastforskare.

    SvaraRadera
  2. här kommer lite länkar om fikaraster!
    fikaraster gör dig effektivare på jobbet:
    http://svt.se/2.22620/1.2235345/fika_dig_effektiv_pa_jobbet

    http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/fika-dig-effektiv-pa-jobbet

    fikaraster är heliga på IKEA:
    http://www.chef.se/dynamisk/index.php/index/artikel/pa-ikea-laer-man-sig-pa-fikarasten/187807.html

    Fikarast ger bättre lärare, Ulla Karin Nordängers avhandling:
    http://www.avhandlingar.se/avhandling/c0665b13fd/

    SvaraRadera
  3. Jacqueline: häftigt med fika lovar att återkomma efter mina efterforskningar och Mia kom med en hel del intressanta länkar!
    Tror att det vore intressant med en fikaforskare på Handels!
    kanske krävs det för att potentialen i fikan ska nå nya höjder!
    Tack för länkarna Mia!

    SvaraRadera