27 april 2011

Är dåliga nyheter "bra nyheter"? - medialogik? Knappast!

Jag har hört det till leda att krig, morg, knivhugg, mutor, bedrägeri, hungersnöd, maginfluensa, skandaler, svek, lidande och nöd säljer fler tidningar, får fler tittare osv.

MEN är det verkligen så? Var får journalister nära sig det? Tro de att vi är "totalt dumma i huvudet" - eller blir vi det av denna typ av nyheter?

Jag är sedan några år prenumerant av "GODA NYHETER" en tidning av Erkki Andersson från Göteborg och han bevakar bara Göteborg och deras goda nyheter (nästan alltid - för jag träffade honom en gång på Utlandssvenskarnas Parlament i Näringslivets hus 2006. Bra jobbat Erkki ! Vet att du har omvärlds bevakning - ska beställa en prenumeration till brossan också!
När jag var inne och sutfade ute på internet hittade jag också initiativet TILLIT! Nu har Daniel Mendoza kommit med magasinet "GOOD NEWS MAGAZINE" - med goda nyheter från hela världen!

Finns det överhuvudtaget någon undersökning eller forskning som visar att dåligt säljer bättre än bra/goda? Vill gärna ha svar - kanske medieinstitutet i Göteborg vet?

Har nu tittat närmare på Playing For Change - vilket har startat av Kinnevik gruppen, vilket jag tror är och hoppas vara en vinnare i framtiden! Genom detta så hoppas jag på att METRO kan styra upp "skutan" på de GODAS sida!
Gjorde en ovetenskaplig undersökning med en Aftonbladet. av totala antalet sidor var 4% possitivt! Inte alls tillräckligt för mig team AFTONBLADET!

Hoppas och tror på goda nyheter!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar