11 april 2012

Är du nörd?

Visst kan det vara en fördel att vara liten?
Av. Peter Pettersson cc
Vad är egentligen en nörd? Är det något positivt eller något negativt? Om jag hade blivit kallad nörd när jag gick på mellan stadiet så hade jag nog blivit lite ledsen!

Men om du kallar mig nörd i dag blir jag både stolt och glad! Efter att Bil Gates med flera har givit nördarna ett ansikte så är det något speciellt. Tänk bara på vad Bill och Melinda Gates Foundation gör!




Kristina Alexanderson är en förebild och
en nörd för mig!
En nörd är för mig en person som går in för något med allt sitt engagemang, kraft och intellekt. Det är en person med stor sakkunskap och som hängivet skapar saker och får saker att hända. Det är en person som behåller sitt fokus och sitt intresse trots att andra kanske lämnat området för att nya trender är häftigare och hippare.

"Skapandet föds av andras skapande" & "Skapandet föds i mötet med andras skapande" var några saker som Kristina Alexanderson sa vid kvällens nördcafé på Tekniska Museet.


Kristina Alexandersson cc bild som jag har
tagit en bild på hennes PowerPoint
 presentation
Alla Kristinas bilder är under Creative commons. Hon har 2.800.000 use. En fantastisk konstnärinna och fotograf, som har ett stort tålamod.

Hon startade sitt 365.projekt sommaren 2010 och har tagit minst en bild per dag och varit publicerad förutom på nätet i Daily Mail, Aftonbladet och Wired.

En fantastiskt inspirerande kväll på Tekniska museet.




Kristina Alexanderson inspirerades av
den franske fotografen Stéfans arbete.

Nästa nördcaf´e är den 18 april på tekniska museet och handlar om "Nycirkus, freerunning och parkout" med Lukas Ivanow och Aron Heikala. Det starta kl 18.00 och håller på till ca kl 19.30.

På onsdagar är det fritt inträde på Tekniska museet mellan kl. 17.00 och 20.00. Jag rekommenderar er verkligen att gå dit. Ni vet väl att utställningen "100 innovationer" går där.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar