1 april 2012

Hur viktigt det är att inte bli "bekväm", lat och sluta att lyssna på kunden!


Att läsa en bok är som att resa en smula - det ger inspiration, väcker tankar och gör att jag reflekterar en smula.

Jag hoppas verkligen att jag åstadkommer det sista med några goda vänner i går som fick "Den obehagliga sanningen" av Al Gore, samtidigt som jag spelar "Beds are burning" av Midnight oil från 1987. Verklig förändring kommer alltid inifrån - men inte ens stenar är opåverkade av sin omgivning.

Jag köper väldigt mycket böcker och jag läser väldigt mycket böcker. Under min tid hos Kuusakoski Recycling har jag läst 1-3 böcker i veckan.

När jag har läst en riktigt bra bok tar jag ofta kontakt med författaren för att få en chans att få vissa frågor besvarade och att samtala om framtida projekt. Några av dem har blivit riktigt bra vänner och inspirationskällor. Kanske skriver jag själv en bok i framtiden?!

Några tankar jag har om det är - att jag verkligen ställer frågan om författarnas del av priset? 10-16% är inte mycket. De flesta duktiga författare jag känner har egna förlag, som gör att de kan leva på sitt skrivande - sanningen att säga så är det väl föreläsandet som ger dem möjlighet att leva på detta.

Nu kommer vi till själva bokköpandet - jag har under många år köpt böcker på Adlibris, Bokus och Amazon. Adlibris har varit favoriten - men nu är det tyvärr slut med det.

Varför inte Adlibris:
-  Tyvärr så förorsakar de sådana problem när jag köper böcker från dem - att jag till och med nu köper en bok i den "riktiga" bokhandeln framför att utlämningsställena variera mellan det jag valt till utlämningsställen som ligger - ett par kilometer från där jag bor! Det värsta är nog att de absolut inte visar någon förståelse för de problem de förorsakar.

-   Jag har testat att sluta beställa från dem under 6 månader för att markera att jag inte är nöjd. Jag har ringt dem och förklarat vilka problem de förorsakar, men INGET händer!

-   Adlibris har i dag system som gör att de verkligen har blivit tungrodda och inte alls så flexibla de var en gång i tiden. Det är deras system som bestämmer, de har slutat lyssna på mig som kund! En gång i tiden så valde jag Adlibris framför Amazon - men nu blir det ändring!

-   Förvånad över hur de behandlar kunder - när de är ägda av Bonniers, som är proffs inom området?

Kanske är det så att det riktigt bra finns i verkligheten - Drottninggatan bok och bild
Drottninggatan 9 - är egentligen oslagbar!
-   De har otrolig trevlig och kunnig personal.
-   De lyssnar på mig som köper mycket böcker - jag köpte och fick nog över 30 böcker under mars och min favorit gåva är att ge bort en bra bok.
-   Jag får böckerna direkt (Adlibris är faktiskt väderlösa på att uppfylla kundlöftet - om det nu är det - när boken är hos dig)
-   Jag blir ofta om inte alltid glatt överraskad och har en härlig efterköpskänsla hos Drottninggatan bok och bild.
-   Drottninggatan bok och bild - har ett väldigt bra varumärke hos oss som läser mycket böcker.
-   Jag har vid ett flertal tillfällen kollat vad jag har betalt för böckerna hos Drottninggatan bok och bild och hos Adlibris. Drottninggatan bok och bild kommer ut som över 50% billigare än Adlibris.

Boken "Jag vill förändra världen" av Percy Barnevik kostade 200 SEK på Drottninggatan bok och bild och 184 SEK hos Adlibris, men Drottninggatan bok och bild gick ut som segrare pga jag får den direkt, det blir "inget strul", vilket spar tid och jag gör andra bra affärer med dem.

Vad kan Adlibris lära sig av detta:
-   Att vara bäst kräver ett hårt arbete och att man aldrig slutar att lyssna på kunderna.
-   När det "strular" så har man gett medarbetarna möjlighet att kompensera.
-   Att systemen inte bli så tungrodda att de blir en nackdel för kunden

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar