19 april 2012

En häftig dag som jag är så tacksam att jag överlevde.

Det var allt en häftig dag i dag! Från hjältar och volter till att ligga på marken och titta upp i luften.

Vid lunch besökte jag Stockholm-Lunda RK och lyssnade på en beskrivning av Rotarys Läkarbank. Fascinerande historier om när, läkaren Nils-Erik Larsson under sina 5 veckor i Kenya under en dag hade 62 patienter, mot att i Sverige ha 14-20 patienter.

Sjukdomarna är också dessa helt annorlunda med HIV/AIDS, undernäring, som återkommande orsaker.


För många så är kostnade för att gå till läkarstationen för stora ca 3 SEK och att ta ett malariatest - undviker man i bland pga för stora kostnader ca 7 SEK. (Min anm. Junior Chamber International arberat tillsammans med FN i projektet JCI-UN Nothing but Nets'! Stöd detta projekt!

När jag sedan fick möjligheten att åka med Nils-Erik till MörbyCentrum så - blev vi stoppade av Polisen - alkohol och fordonskontrol av en serviceminded polisassistent.

På Kungliga Vetenskapliga akademien så hade Stockholm Resilience Center en föreläsning om "Food security and Planetary bounderies".

Frågeställningar är hur vi gör förändringar som påverkar situationen till det bättre.  I dag så blir ca 50% av den mat vi får hem och till affärerna avfall. Så behöver det ju inte vara. Det finns 15 miljoner hungriga i "västvärlden".



Egentligen skulle jag ha varit på ett annat arrangemang i kväll men det ställdes tyvärr in utan min vetskap. Det enda jag visste var att jag inte visste var vi skulle vara en timma innan arrangemanget började och min IPhone hade laddat ut - hjälpen kom från hovmästaren på en restaurang/pub i Sture gallerian. Hon var fantastiskt hjälpsam på ett äkta sätt, vilket gjorde att jag tog något att dricka medan jag väntade på att bli laddad.

När telefonen var laddad till acceptabel nivå ringde jag genast presstjänsten, som hjälpte mig vidare till en person som kunde informera mig om att huvudtalaren hade insjuknat.

MEN - då öppnar sig möjligheten att jag kan åka till Tekniska museet och får möjlighet att vara med på "nördcafe" - dvs människor som brinner för något - dvs det är riktigt häftigt! I kväll var det "Freerunning, Parkout och nycirkus" med Lukas Ivanow och Aaron Hakala. Aaron tar att ut och springa till en ny nivå!
Jag förstår naturligtvis att detta är inget jag kan börja med direkt utan att detta kräver träning - mycket träning för att bli så duktig.

Det var häftigt att se två unga rysktalade små killar i 6-8 års åldern hoppa fram till rad ett och sitta trollbundna och höra på Aaron och Lukas.

När man har träffat dessa engagerade grabbar, som till och med gjorde imponerande konster inne på museet efter att det gjort en proffsig riskbedömning. De lyfte fram Tilde Björfors, världens första professor i nycirkus och hennes arbete med att starta skolor och Cirkus Cirkör, som har en föreställning på Södra Teatern - "Wear it like a crown" - den kommer jag att se!

Vad tog paviljongen från Stockholmsutställningen vägen - tänk om den hade funnits än i dag?


Mitt "parkour" var att jag kombinerade parkour och läsande när jag tog mig till KVA ute vid universitetet! En för hög gatukant gjorde att det höll på att gå riktigt illa - men jag bröt inget - tror inte att de filmades och slog inte ens sönder mina byxor.

Onsdagen den 18 april var häftig - men tisdagen den 17 april var ännu häftigare - denna kommer jag att låta er ta del av under nästa vecka pga att den kräver lite research.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar