2 juli 2013

Det är skillnaderna som gör det!


I morse så var jag på Kairos Futures frukost om "Främling 2033: Vem är innanför och utanför 2033?" Ett seminarium som gav mig många tankar på denna Sverige Demokraternas dag i Almedalen. Jag har märkt att många skyller på den "politiska korrektheten" när de inte tycker de få ge uttryck för sina rasistiska åsikter? För mig är det ett problem att samma person inte är beredd att ta en diskussion om dessa och att jag i får ifråga sätta dem - för då blir jag politisk korrekt. Jag är gärna politisk korrekt för jag ser det som något fint som håller vårt samhälle ihop!


Senare på dagen hade jag min första motgång på Almedalen - på Vinnovas arrangemang "Sociala utmaningar + Innovation = Tillväxt - var det mer än fullt och jag, och många med mig kunde inte komma in! Det jag får lära mig av detta är att vara där i god tid! Jag hoppas nu verkligen att Vinnova spelade in arrangemanget så att jag får möjlighet att se detta i efterhand - men detta är bara en from förhoppning. En tanke vi får ha är hur vi löser det för personer som inte får plats på JCIs arrangemang på fredag om "Morgondagens entreprenörskap - hur kan Sverige bli bäst i världen på ungt entreprenörskap?" Plats: Uppsala universitet, Campus Gotland, Cramérgatan 3, E35 - sal E345. Salen rymmer 50 personer. Del 1 är en panelsamtal/debatt med personer under 40 lett av en moderator under 40. Jag vill nog sticka ut och säga att vi har en av de mest blandade paneler med 50% damer och 50% herrar, personer vars förändrar kommer från andra länder och personer som har mesta delen av sin verksamhet utomlands - vi har gjort valet att alla i panelen ska vara under 40. Vi kommer att vara på de arrangemang som tar upp entreprenörskap ur olika infallsvinklar under veckan och bygga vidare op dessa - i samtalet. Del två består av en kulturell överraskning och det tre en workshop i utmaningar, möjligheter och görande - möjliggörande. Vi tycker lite synd om er som redan lämnat Gotland, men ni finns med oss i våra tankar och hjärtan.

Almedalen är ett smörbord av kunskap, trevliga samtal, nya bekantskaper och nya erfarenheter. Alltid lär man sig något nytt. Ett av de trevligaste mingel - jag varit på var Hjärna, Hjärta, Cash, Mötesplatsen för Socialt entreprenörskap och inkubatorn CSES


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar