13 juli 2013

En ljusnande framtid - tillsammans kan vi nå dit!

 I dag var jag på jag på en ungdomskonferens "Har röken lagt sig? Enligt oss brinner det fortfarande!" Detta sker i samband med en Grandmothers Sverigebesök.

David Luthman höll en föreläsning om sitt liv och hur han har lyckats att vända på detta. David har lyckats att beröra mig med sin berättelse de gånger som jag har hört honom föreläsa. I hans bok "JAG ÄR WANTED alias David Larsson". 

David talar om drömmar och hur mycket man vill lyckas! David vill starta ett barnhem i Indonesien i det område han själv föddes i för 40 år sedan.

För att ge dig själv en möjlighet att lyckas så gav David oss sex tips:
1) Lita på dig själv - hitta dig själv.
2) Bryt regler, men inte lagar.
3) Våga misslyckas.
4) Hårt arbete.
5) Lyssna inte till nej-sägare.
6) Finn tid för att ge tillbaka.

I en panel fanns Roger Haddad – Riksdagsledamot, Hanna Borglund - Streetgäris, Ivan Daza – Blatteförmedlingen & Jobbfabriken, Peppe från Husby, Raisa Lång Velazco - Fryshuset, Samir Sabri – 2ndchance och Unga In.

Att lyssna till dessa kunniga paneldeltagare och inspel från publiken satte igång många tankar i mitt huvud. De som finns i dessa områden och arbetar med dessa ungdomar är verkliga hjältar. 

Samtidigt så förstår jag efter att ha hört några av deras berättelser att de är hårt ansatta av polisen. När man hör en berättelse där en tvåbarns pappa blir gripen och pga detta mister sitt arbete och vårdnaden om sina barn - så förstår man att detta river upp sår.

När jag ser och hör vilka olika vardagar vi lever i så blir jag bekymrad. Om ungdomar i dessa områden inte har några drömmar gör det mig orolig. För hur ser man då på framtiden! 

Vi har en fri skola i Sverige och kan söka till högskolan och få denna finansierad genom lån. MEN det måste då finns möjlighet.

Vi måste börja att mötas och dela varandras arenor och få en gemensam plan. Barnen är alla våras ansvar. En person jag särskilt tänker på en dag som denna är Anders Carlberg, som var en speciell person som gav och förtjänade respekt!

Jag skulle verkligen vilja att positiva förebilder lyfts fram och att människor ser möjligheter, få ha drömmar och utvecklas till sitt bästa jag, som de vill se i spegeln och kan vara stolta över.

Tack till er som gjorde det möjligt! Med Annette Ericsdotter Bettaieb och Christer Edman med flera!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar