1 juli 2013

Snälla, snälla, snälla...

I dag började Almedalen - jippi - jag har verkligen sett fram emot detta! Visby är en underbar stad med trevliga människor. I dag var det Kristdemokraternas, KDs tur - Göran Hägglund var stolt för mychet - men två saker reagerade jag på var att han sa att låginkomsttagare har tjänat mest på jobbskatteavdragen . Då måste han ju mena i procent?! Men procent kan man ju inte köpa mjölk eller mat för? Utan i reella pengar så får de ju inte mest tillskott till plånboken - det förstår väl alla och då kunde man ju vara ärlig och säga som det är?

Vi är alla lite rädda och osäkra och därför
känns det i bland bra att gömma sig bakom
några solglasögon!
Jag hörde också att Göran Hägglund inte ens nämnde ordet miljö i sitt tal - har KD någon politik för miljö och klimat? Jag blir osäkert.

Men nog gäller det att vi bjuder till och försöker lära känna andra! Om jag inte hade varit intresserad och nyfiken så hade jag inte Gilgamesh, som jobbar på en av restaurangerna i staden. Han jobbar för sin bror över sommaren och studerar till läkare i Lettland - inte nog med det så talar han 6 språk flytande och håller på att lära sig tyska och spanska också.

Jag träffade också en väldig engagerad och verbal tjej, som heter Jasmin - hon kommer att bli socionom och är verkligen framåt. Det har inte gått av sig själv utan duktiga lärare och en mamma, som har inspirerat och stöttat har hjälpt till. Jag är förskonad från att träffa "hatare", som Jasmin utsätts för. Hon föddes i Somalia, har sjal och är stark!

Jag vet att Gilgamesh och Jasmin kommer att lyckas - de har kraften, men jag blir tung i hjärtat när jag får höra en del av deras berättelser.

- Alla lika alla olika. I morgon är det SD, jag tycket att Sverige Demokraterna är ett sorgligt, vilset parti, som söndrar i stället för att arbeta för att Sverige ska bli ett bättre land att leva i för alla sina medborgare.

Jag tycker inte Sverige behöver ett främlingsfientligt parti!

Detta är en allt för viktig fråga hur vi tar till vara på människors styrkor - vad de kan och vill i stället vad man kommer i från!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar