13 juli 2013

Ramadan - ingen Walk in the park!


I dag så fick jag allt lära mig lite mer om Ramadan, som jag inte visste tidigare. Jag visste att man som muslim ska avstå från mat, dryck och sex från gryning till skymning. Vilket inte är så svårt har jag fått höra av praktiserande vänner. Men att inte få se, höra eller säga dåliga saker, visste jag inte.

"Alla förväntas uppträda väl, ge allmosor (zakat), högakta sin familj och undvika våld, ilska, avundsjuka, småaktighet, girighet och ryktesspridning. Ramadan är också en tid för festligheter då familjer, släktingar och vänner träffas för att bryta fastan eller äta senare måltider tillsammans. Ramadan följs av högtiden eid al-fitr.
Källa: Wikipedia

Tyvärr är risken med mig själv att jag inte är lika trevlig när jag är på fastande mage - jag kan till och med bli lite gnällig. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar