9 maj 2012

Det här gör mig förbannad!!!

I dag var jag på en tunnelbanestation i staden - Stockholm. Där besökte jag en småföretagarna som driver ett skomakeri.

Jag frågade vad ett par skosnören kostar?
- De kostar 40 sek.
Då får det vara!

- men jag vänder när jag kommit ut!
MEN inser att jag behöver dem och för att mannen i butiken hade varit trevlig. Jag vänder på plats och går tillbaka in i butiken.


Killen på bilden är en duktig skate-are och
 alltså inte jag.  Men jag kanske hade blivit
om jag hade tyckt det var det roligaste som finns!
Tillbaka in i butiken så:
- Jag tar skosnörerna - för 40 kroner - för att du var så trevlig.
+ Du får dem för 30 kroner, säger mannen bakom disken.
- Vad snällt säger jag och tar fram en liten bok om  "Mina grundläggande rättigheter i Europeiska Unionen".
...och sedan berättar han en historia jag har hört vid några tillfällen tidigare, som jag återkommer med.
- Jag frågar honom om jag inte ska betala - men får som svar - den bjuder jag på.

För många små näringsidkare nere i tunnelbanesystemet så har det blivit tuffare förhållanden.
Jag minns hur SL hanterade de mindre näringsidkarna längs grönlinje mellan Gullmarsplan och Hagsätra - trots att arbetet höll på i över ett halvår så fick näringsidkarna mycket ringa och ibland ingen ersättning.
Vad som har hänt nu är att SL Fastigheter verkar ha lagt ut viss verksamhet på företaget Structor Projektutveckling AB - jag blir mörkrädd hur hyresgästerna behandlats!
- Anvisningar gamla trogna hyresgäster till helt andra "tunnelbanenedgångar"(där de naturligtvis inte har sina nuvarande kunder). Det handlar om permanent flytt i de flesta fall jag talat med!
- Höga hyreshöjningar.
... jag förstår helt enkelt inte hur man från SL kan vara med och behandla gamla hyresgäster på detta sätt?

Det måste bli en ändring - om det inte bara ska vara de stora kedjorna även där! Finns det plats för de små privatägda butikerna.

OBS! Innan jag skrev detta har jag försökt att nå SLs förvaltare, SLs ledning och ansvarig på STRUCTOR - men ingen har ringt tillbaka eller på annat sätt försökt att nå mig!

FORTSÄTTNING FÖLJER!






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar