12 maj 2012

Några viktiga delar, som jag vill dela med mig av!


Choice Hotels-kedjan - och deras Quality Hotels har ALLTID mjukglass och popcorn på sina konferansanläggningar. Jag vet att de får kunder bara av denna aktivitet. Jag besökte den denna gång genom RBN (Rotary Business Network).

Jag undrar om Roliga timmen finns? Jag undrar vad Utbildningsministern Jan Björklund tycker om detta?


Jag vet vad Roliga timmen har givit mig:
*   Jag fick lära mig att stå framför klassen och presentera.
*   Jag fick lära mig att tänka i koncept och att förklara det för andra.
*   Jag fick möjligheten att känna mig stolt för något som jag gjort och möjligheten att lära av andra.



När jag var 10-12 år så började jag sälja jultidningar och fröer! När jag sålde ute hos mormor och morfar så gick det lätt - mormor och morfar har drivit lanthandel och åkeri! Det var bara att säga att jag vad Olga och Olofs barnbarn så köpte alla något av mig! Så lätt var det inte i staden: Växjö - för där hade jag konkurrens.

Men jag lärde mig att kontakter och nätverk var viktiga, och något som man måste vårda för att det ska fungera så bra som möjligt!

När vi var var i Göteborg på mässan MARKET 91 där studenterna på Marknadsföringslinjen (80 poäng + 40 poäng + 40 poäng) själva marknadsförde våran utbildning. En viktig aktivitet som vi utförde under en vecka - vi i teamet blev mer sammanlänkade genom vårt arbete, vi hade visitkort (mycket lättare att få om man har) och vi designade monter och  material själva.

När vi var klara med det hela så överraskade det mig att ingen ville ha alla visitkorten som vi hade fått - jag tog gladeligen emot dessa. Det var nog här mitt intresse för visitkort och kontakter började. Tillsammans med när jag var med och startade MacData i Växjö AB.

Pär Lundberg, Jonas Björnlund, Anders Wretö (min syssling) och Benny. De tre första var med och startade Studentkåren Teknikum när 4-årig teknisk blev 5-årig och 2 år på högskolan. Vi byggde upp en butik med försäljning av kontorsmaterial och köpte en tryckpress och hade tryckeri i källaren på skolan - där vi servade både studenterna och skolan. Utbildningsminister var Per Unkel - en mycket engagerad person som besökte oss i Växjö och

18 år senare när jag var Local President i Junior Chamber International för JCI Stockholm. På Vårkongressen med tema "Kina - den nya draken 2008 då han var Landshövding i Stockholm.

Pär är den stora idésprutan och en hel del blir verklighet. Han är helt fantastisk på att skapa kontakter. I hans "lilla svarta"-bok så skrev han upp kontakt uppgifter till personer han träffar och använder dessa i sitt arbete på Studentkåren i Växjö och sitt arbete i SFS.



Vi gjorde slag i sak och startade MacData i Växjö, som senare blev Griffel AB, som fortfarande finns och leds med Jonas som VD.
Ett företag med otrolig kundservice och hög teknisk kompetens.

Så lärdomarna mellan 10- 20 år var att:
-   få andra att skratta, tänka och att göra!
-   du är inte bättre än de problem du lyckas lösa (som Greger Hagelin, VD på WeSC påminnde mig om på Think Big Lecture i Torsdag) - och med ett duktigt team runt dig kan du åstadkomma mycket.

Du Formas av miljön och människorna du omger dig av! Du bör vara förberedd och öppen för de möjligheter som dyker upp på DIN väg :)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar