2 maj 2012

Första maj - en dag för eftertanke om hur vi ska bygga Sverige!


När blir politik drömmar, visioner och "glöd" igen?

1979 var var femte svensk medlem i ett politiskt parti - i dag är det mindre än var 50:onde! Ur denna grupp ska vi finna duktiga ledare och partiledare.




Är det inte viktigt att de 98 av 100 också berätta var de tycker och engagerar sig mer i samhällslivet och i vad ni tycker är viktigt.

Tycker det är tragiskt när Socialdemokraterna växer genom att vara passiva - när det finns så mycket att tala om för att göra Sverige till ett bätte land att leva i för alla.

Alliansen - testar mycket och får ändra mycket, men visst är det bra att kunna ändra på sig och att det inte är "huggit ur sten".



I går var det det längsta Syndikalist-tåg jag har sett någonsin - att på fredligtvis ropa och visa vad man tycker - tycker jag är bra även om jag inte håller med om beskrivningen - men rätten att få göra det är jag villig att kämpa för!




Yttrandefrihet, mötesfrihet och föreningsfrihet är de frihet som jag tycker är bärande i vårat svenska samhälle.

Sedan finns det en hel del friheter och rättigheter som vi måste vara medvetna om och kämpa för varje dag, som tex näringsfrihet, religionsfrihet och rätten till utbildning.

En viktig del är att ha möjlighet att hjälpa och kämpa för de som inte kan! Det är viktigt med ett hjärta i samhället som visar empati oavett var du befinner dig på samhällsstegen.


Vi gick igenom Kungsträdgården där Vänsterpartiet firade första maj traditionsenligt med republikaner, bokbord, musik och god starkt kryddad mat.

Jonas Sjöstedt - Vänsterpartiets partiledare, talar för första gången på första maj i denna funktion.


De röda fanorna vajade i vinden utanför LO-borgen - jag tror att dialog, samförstånd och samverkan är viktiga faktorer i arbetet för att bygga Sverige. Kommer ihåg strejkerna under 70- och 80-talet - då min far var mycket aktiv inom fackföreningsrörelse.

Socialdemokraternas partisekreterare, Carin Jämtin, hade vissa retoriska vinklingar i sitt första maj tal - där hon uppmanade till samverkan mellan forskare, företagare och fack - låter som något många kan ställa sig bakom.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar