3 maj 2012

Vet du vad YRKESHÖGSKOLAN är?


I morse så inleddes en resa - en dag av ny kunskap. Jag var på en plats som jag kanske inte förväntades att vara. Yh - står för Yrkeshögskolan och arrangemanget arrangerades av Yrkesskolemyndigheten - en ny myndighet som har funnits i 3 år.

Deras logga liknar Linnéuniversitetet med sitt färgval - men de var först. Men de har också använt - symbolerna - i det periodiskasystemet  - som det använder på ett genomgående sätt i allt från roll-ups till sina visitkort.

Arrangemanget var verkligen bra upplagt och genomgående professionellt!

Yrkeshögskolan - var något som hade gått mig helt förbi - men efter en dag så skulle jag kunna tänka mig att förtbildas genom den - och/eller - starta en utbildning inom denna utbildningsgren.

Vad jag förstod är att - yrkeshögskolan strävar efter att efter att få samma ställning som högskolor/tekniska högskolor/universitet, högre utbildningar.
I begreppet högre utbildningar ligger det värderingar, liksom tex i finkultur, men vad som är bäst ligger egentligen i betraktarens tankar. - Vad är bäst ?
- På inget universitet idag får du lära dig att sälja - en av de viktigaste delarna i att starta företag.


Pia Enocsson är Generaldirektör på Yrkeshögskolemyndigheten - hon har varit på myndigheten under halvtid (av sitt förordnande) - vilket jag tolkade som att hon arbetar på halvtid, vilket jag aldrig har hört någon annan GD hade gjort innan henne.

Det visade sig att hon hade arbetat halva tiden av sitt förordnade - hon hade kommit till halvtid. Detta blev ett gott skratt när vi fick reda ut missförstånden. Myndigheten ligger i Västerås och flera av medarbetarna har tidigare erfarenhet från andra myndigheter tex Skolverket.

I panelen fanns representanter från Almega, TCO, Yrkeshögskolemyndigheten, Företagarna, Svenskt Näringsliv och en fd student på en Yh-utbildning som i dag arbetar som Kvalitets och miljösamordnare på PEAB och är med och bygger den nya national arenar i Solna.




En fråga jag ställer mig är hur vi kan öka utbytet av anställda/ledare mellan sektorer: industri, myndigheter, universitet och företagare. På något sätt så är det svårt att värdera varandras kunskap och  murar byggs.

På Yrkeshögskolemyndigheten så har man en enhet som arbetar med omvärldsanalyser av den efterfrågan av arbetskraft nu och i framtiden.

Yrkeshögskolan finns för att snabbt svara upp till den efterfrågan, som näringsliv, regionförbund, utbildningsanordnare. och andra aktörer kommunicerar. 


Under dagen fick vi välja ett antal spår - mina fyra val var:
1) Koll på pengarna! Om ekonomidelen i ...
2) Rätt kompetens i rätt tid! Myndig ...
3) Flexibel Yh-utbildning - möjlig ...
4) Gymnasiereformen och det fjärde ...



Mina tankar under dessa seminarier var - att det var många anordnare, 10 av 20 som blev återbetalningsskyldiga av statsbidrag eller fick bakläxa efter revisionen.

Som utbildningsanordnare så strävare man att få stöd år efter år för att kunna bedriva sina Yrkeshögskole-utbildningar, men om inte efterfrågan finns eller pengarna tar slut från myndigheten så - blir det inga pengar!

Hur bedöms en web-utbildning, om ansökan att hålla detta som en Yrkeshögskole-utbildning? Vikten av närhet finns till studenterna? Två viktiga parametrar är hur många som examineras och hur stor andel av studenterna får arbete efter examen?
Nu pågår det ett test med 4-årigteknisk linje inom informationsteknik, samhällsbyggnad och -innovation och produktion. Jag kan konstatera att kemi och miljö inte finns med bland försöksskolorna, och undrar varför inte kemi finns med?

I slutet av dagen så presenterades en undersökning om hur starkt Yrkeshögskolan är som varumärke!?

Frans Melin, PhD och chef från Ekonomihögskolans avdelning för
"Strategic Brand Management" på Lundsuniversitet, som berättade generellt om varumärken i samhället och vikten av dessa.

Vi fick också veta hur vi tillsammans med myndigheten ska kunna vara med och göra Yrkeshögskolan starkare i samhället!

TACK FÖR EN MYCKET PROFESSIONELLT GENOMFÖRD OCH INFORMATIV DAG!
















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar