3 januari 2013

När FEL blir RÄTT RÄTT RÄTT!

Efter en trevlig kväll på Bishops arms i Växjö (träffade ju Växjöstifts Biskop i går på två andra trevliga tillställningar). En kväll med god mat och många intressanta samtalsämnen.

Men kl 23.15 så kändes det som det var tid att ta bussen hem till Hovshaga. Nere på busståget så bara lös siffrorna 27 minuter i mina ögon, men beroende på att jag har en del övning av att ha väntat på buss i Stockholm tog jag det med en klackspark. Jag satte mig ner för att fortsätta läsa Percy Barneviks bok "Jag vill förändra världen"! En mycket intressant bok för övrigt.

När jag tittar upp på skylten så är det 3 minuter kvar och tiden har bara flutit förbi! Det har samlats en hel del folk på busshållsplatsen, men det kommer ingen buss! När jag kollar upp igen så bränner siffrorna 60 minuter i mina ögon. - Den kommer väl snart tanker jag och börjar talar med några av ungdomarna. Det brukar visst vara strul med bussarna i bland, men en äldre man har sett en buss med Hovshaga på som hade kört därifrån.

Vi ringer ett antal samtal som alla upplyser oss om att öppetiderna är xx.xx-yy.yy. Frågan var finns det någon resegaranti som i Stockholm och i så fall fungerar den lika dåligt? Men så blev det väl en kombination av Percys ord "Jag vill förändra världen" och att jag är duktig på att lösa problem. -> Jag tar och ringer Veolias presstjänst för buss där jag får tala med Stefan, som frågar: -"Var ringer du från" (kanske underförstått vilken tidning) men jag svara:  "-Växjö", sedan förklarar jag situationen och Stefan tar mitt telefonnummer. Inom högst 15 minuter så står det en buss som hämtar upp 2 vuxna och ca 10 ungdomar. När jag har stigit av bussen och är på väg hem ringer Stefan och frågar om bussen har kommit! Jag meddelar honom det glada beskedet och tackar honom.

Detta är ett tydligt exempel på hur man kan vända något negativt till något positivt. Om bussen hade gått kl 23.50, som den skulle enligt informationstavlan skulle du inte har läst denna blogg - för då hade jag inte skrivit den. Men pga Stefan på Presstjänst och hans kollegor i bussgaraget så fick de tiotalet nöjda resenärer hem!

Sen kan jag ju tycka att det för ett företag som Veolia skulle kunna finnas ett nummer för kunder att ringar om det har blivit problem. På något sätt ska det ju finnas en möjlighet, vara lätt för oss resenärer att informera er på Veolia så att ni ska  få kunna göra rätt om någon har gjort fel!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar