25 januari 2022

- Är det inte bara så att vi skulle må bättre om vi var justa mot varandra?

 Jag läser boken ”Världens lyckligaste folk - En bok om Danmark”(2009) av Lena Sundström. Jag har tillbringat mycket tid i Danmark då jag arbetade i nästan 10 år med danskar. Vi är grannar och jag fick som en av få svenskar lära mig att förstå och tala danska. Detta var ett sätt för mig att bli accepterad och jag lärde mig massor! Jag hade fantastiska kollegor och kunder, som hjälpte mig att förstå att ironi och förhandlingar långt in på nätterna är något som man får acceptera, som minoritet (1996-2006). 

Jag har studerat danska och förhandling. Jag har haft danskt ”sommarhus” och varit med på ”Skovtur”. Jag ser de flesta danska serier  för att hålla igång min förståelse av danska. Jag uppfattar danskar som glada, skämtsamma och lösningsorienterade.

Jag har alltid försökt att leva efter devisen eller den gyllene regeln att du ska behandla andra, som du själv vill bli behandlad.


Bahá'í-tron[redigera | redigera wikitext]

Huvudartikel: Bahai
Var alltid vänlig mot dina medmänniskor, var deras tjänare och älska dem med ren ande även om de är din fiende.
– 'Abdu'l-Bahá

Buddhismen[redigera | redigera wikitext]

Huvudartikel: Buddhism
Plåga inte andra med det som pinar dig själv
– Udanavarga 5:18
Om man vill bli lycklig, måste man också hjälpa andra, eftersom ens egen lycka är beroende av andra. Det är inte konstigare än så.
– Tenzin Gyatso, den 14:e Dalai Lama

Islam[redigera | redigera wikitext]

Huvudartikel: Islam
Ingen av er är i sanning en troende förrän han önskar detsamma för sin broder som han önskar för sig själv.
– Hadith 13[1]

Jainismen[redigera | redigera wikitext]

Huvudartikel: Jainism
I lycka och lidande, i glädje och sorg bör vi se på alla varelser som vi ser på oss själva och bör därför avstå från att tillfoga andra sådana skador som vi inte önskar tillfoga oss själva.
– Cogashastra 2:20

Judendomen[redigera | redigera wikitext]

Huvudartikel: Judendomen
Det som är dig själv förhatligt, skall du inte göra mot din nästa. Detta är hela Torahn. Det övriga är förklaringar. Gå och läs!
– Hillel

Konfucianismen[redigera | redigera wikitext]

Huvudartikel: Konfucius
Finns det någon grundsats som bör tillämpas under hela livet? Säkert är regeln om kärleksfull godhet en sådan. Gör intet mot andra vad du inte vill att de skall göra mot dig.
– Analekterna 15:23

Kristendomen[redigera | redigera wikitext]

Huvudartikel: Kristendomen
Allt vad ni vill att människorna skall göra för er, det skall ni också göra för dem. Det är vad lagen och profeterna säger.
– Matt. 7:12, Bibel 2000[2]

Sikhismen[redigera | redigera wikitext]

Huvudartikel: Sikhism
Döm andra så som du dömer dig själv.

Hinduismen[redigera | redigera wikitext]

Huvudartikel: Hinduism
Detta är summan av plikterna: Gör inte mot andra något som skulle vålla dig smärta, om det gjordes mot dig.
– Mahabharata 5:17

Daoismen[redigera | redigera wikitext]

Huvudartikel: Daoism
Anse din grannes vinst som din egen vinst, och anse din grannes förlust som din egen förlust.
– Tai Shang Kan Ying P'ien

Zoroastrianismen[redigera | redigera wikitext]

Huvudartikel: Zoroastrism
Endast den karaktär är god som inte mot andra gör något som inte är bra för honom själv.
– Dadistanidinik 94:58

Är vi så olika? Uttrycket: ”Alla lika - alla olika”! Jag tror att vi med våra olikheter förstärker varandra och att likheterna är kärnan - där vi möts. Om vi vågar mötas? Vågar vi inte - om vi är rädda - då blir vi lätt offer för dem, som inte vill oss väl. De som vill att vi ska söndras och vara splittrade!






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar