23 januari 2022

Så otroligt intressant!

 


I dag så besökte jag ”Vikingarnas värld” på Historiska museet. Jag hade inte så stora förväntningar på besöket. Jag hade till och med en reservplan att också besöka Ekonomiska museet.


Hade jag från början vetat hur mycket, som fanns och hur intressant det var. Att få en inblick i runskrift och skeppsbyggare. Att få veta hur vikingarna har rest på sina ”rövarståt” eller upptäcktsresor. Vilka otroliga resor de genomlevde - ibland så ledde det säkert till att de inte kom tillbaka. Vi fick också en inblick i hur mycket material och tid som kunde tänkas tas i anspråk för att bygga ett vikingaskepp.


I en avdelning så finns möjligheten att läsa böcker för ”barn”, som handlar om historia, Vikingatiden, osynliga kartor och olika väsen, som trollbinder en. Avdelningen och de digitala presentationerna av Asgård var också mycket intressant.


Helt plötsligt så hör jag en högtalarröst berätta att det är 10 minuter kvar till att museet stänger. Oj - vad tid tre och en halv timma vägen. Sedan visade det sig att det inte var helt lätt att finna utgången? Efter att ha vandrat omkring i något som jag uppfattade som labyrinter - så möttes jag av en vakt, som kunde hjälpa mig att finna min väg ut. Jag kom ut i motsatta sidan av museet.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar