11 maj 2011

Vad kan man göra som medborgare & resenär?


I helgen har jag läst rapporten "Mot medlemslösa partier" av Martin Karlsson & Erik Lundberg. I går presenterades rapporten på ett frukostseminarium med Sektor3 av Sektor3 VD, Hanna Hallin, Hanna Wegenius (c) och Bengt Göransson (fd Skolminister och s). Sedan toppen på medlemmar i partierna 1979 dvs var 1 av 5 svensk, har det gått till var 1 av 15 i början av 1990-talet och är nu nere i 1 av 50.

Några reflektioner jag själv har gjort av de de vikande medlemstalen är:
- Det är svårt att komma in i partierna även när man har lång föreningserfarenhet utanför partierna. På lokal nivå så drivs partierna inte särskilt professionellt - här skulle regioner och rikspartiet hjälpa till. Inte bara inför valrörelser utan - hjälp med att stödja i vardagen!
- Partierna vill helst komma på förslag och lösningar själva - vilket gör att de inte är särskilt lyhörda mot andra partier eller egna medlemmar!
- Jag är allergisk mot att tex Alliansen - hänvisa till det min röst/mandat - när de genomför saker det inte talades om under valrörelsen (jag vet att de har rätt i en demokrati - men samtidigt känns det svårt för mig)
- Under valrörelsen och även nu - så är det väldigt svårt att förstå vilka visioner partierna har och hur de vill ha ett Framtida Sverige?
- En annan del som nog måste finnas är "Partipiskan", men samtidigt är det svårt om det är den enskilda ledamotens viktigaste fråga - som de måste gå i mot tex FRA.

Rapporten "Mot medlemslösa partier" är värd att läsa - för partiföreträdare, medlemmar i partierna och väljare. I bland får jag känslan av en politisk "elit"! Där det inte finns plats för några medlemsåsikter, som krånglar till det! Du kan också se video från frukostmötet i går!

Partierna är bara beroende till 5% av medlemsavgifter! De får ca 70-80% som statsstöd/bidrag! Jag vet inget som kan ersätta partierna, som bärare av demokratin - men jag är oroad! Medlemmar borde vara viktigt för alla partier! Lite förvånande för mig är att det är Allianspartierna, som allra minst betonar vikten av medlemmar. Möjligtvis med Centern som undantag! Men att ta emot så mycket statsbidrag borde vara ett problem rent pedagogiskt mot medborgare och skattebetalare!

En intressant fråga som Bengt Göransson väckte var om man arbeta för / har fått sitt mandat av skattebetalarna eller medborgarna? - Detta kräver allt lite mer eftertanke från min sida, men en intressant fråga är det!

Ett uttalande som fick mig att tänka till var - "Om det inte har blivit svårare att påverka för den enskilde medborgaren? den enskilde partimedlemmen? den enskilde väljaren? Det går nog att svara både jag och nej på den frågan - med ett annat ord ett "politikersvar". Alla våra folkvalda personer i riksdagen går att nå via telefon och e-post, så i praktiken kan DU påverka!
Som ingen som läst min blogg har missat bor jag på linje 19 - "linjen som gud glömde"! På väg till jobbet lag jag i växel 3 - jag kontaktade SLs VD assistent och berättade om min upplevelse, vilken jag inte alls är ensam om! I bara farten tog jag även växel 4 och kontaktade Christer G Wennerholms sekretariat (högsta ansvariga politiker) och berättade min upplevelse och några förslag som jag ville ge dem! Bland annat att SL Kundtjänst och SL Kundcenter är "Core business" för SL! Att ha kontakt med sina resenärer borde vara A&O?! Inga filter emellan! - särskilt inte om de inte tar sin roll seriöst! Det vill jag med min erfarenhet av nuvarande entreprenör, Go Excellent, hävda att de inte gör!

SLs ledning och styrelse borde verkligen ta sig en funderare över Intressentmodellen! Att inte ens ha besökt linje 19 under dessa 50 dagar som detta arbete har pågått - är inte tillfredställande! Jag vet inte om de uppsatta kraven efterlevs? Jag är ju inte kravställare på SL, men jag vet att jag lägger minst 30 minuter / dag på "strul"! Jag vet att jag trots att jag går in med ett leende och tidigare har ringt SL Kundtjänst - ofta kommer ut upprörd! Jag vet att vissa ersättningsbussar för linje 19 borde ersättas pga att de inte är säkra. Jag vet att många av de som är anställda hos entreprenörerna MTR Stockholm, Keolis, ISS, Go Excellent inte känner att någon lyssna på dem!

Ni är de högsta politiska ledarna och bolagscheferna för SL! Ni borde själva gå ut och se hur det fungerar! För när problemen har kommit upp till er har de försvunnit! Men något måste ni veta och blunda för eftersom ni har tagit bort "resegarantin"! Detta kan ni ju se som en sista bedjan från en väljare, en resenär och en smålänning, som bott i Stockholm i 17 år!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar