14 maj 2011

Apple - det är väl dax att ta bladet från munnen?


Har allt förundrats länge hur svårt Apple och Google är att nå via telefonen - och då säger kanske vän av ordning att - du får maila. Jo, och vad trevligt det hade varit om någon hade svarat!

I torsdags "Epstein i P4" "En dator på schyssta villkor" så försökte hon nå presskontakten på Apple - världens värdefullaste företag. Visar hon att det var omöjligt att komma i kontakt med Apple trots 5 samtal i tisdags och lämnade meddelanden! Hon hade försökt precis innan sändning! - Inga svar!

Under sändningen är personer från Svanen, varumärkesexpert från Handelshögskolan i Göteborg och representant från Samsung.

Jag försöker själv att ringa Apple - 08-7033000! Jag kommer fram direkt och frågar dem om de vet att det talas om dem på P1 - "Det kommer vår omvärldsbevakning att ta hand om". Jag försöker få svar på mina 3 Apple frågor nu när jag äntligen har en chans att få veta:
1) Varför är det bara 1 år garantitid på IPhone?
2) Varför klara skärmen inte minusgrader? (och man säljer den i Norden)
3) Varför är det inte lätt att komma åt SIM kortet?

Det var något som kundtjänsten tar hand om så jag sänds vidare - men jag blev kopplad till teknisk service och eftersom IPhonen är inköpt på Telia så är de de som ska ha hand om frågorna! Jag säger att jag förstår det, men att mina frågor inte beror på ett pågående fel utan att jag bara vill ha svar på några frågor!

Det får HK svara på - men det var därifrån jag blev kopplad!

Jag börjar förstå att Apples kundtjänst är outsoursad - vilket jag frågar. Personen säger att de får de inte svara på! Så det är rätt klart för mig att fallet är så! Det är inte lätt att få svar från Apple oavsett om man bloggar, är journalist eller smålänning!

Sedan så chansar jag bara på att ringa Sveriges Radio för att få tag i journalisten, ca kl 16.00. Döm av min förvåning - jag kommer direkt fram till henne! och vi har ett mycket intressant samtal!

Nu ska vi se om Apples omvärldsbevakning funkar? och jag får svar på mina frågor!
Bonus frågan till Apple blir:
4) Hur arbetar Apple med kedjan från råvara till elektronikskrot och återvinning?

Den amerikanska hamburgekedjan McDonalds svarade inom några dagar i denna blogg! Coca Cola har varit duktiga på att återkoppla! SL och Google tiger - trots att frågorna inte bli mindre!

Vill bara säga att vi mellan Stureby och Bandhagen också har fått 10 banderoller om att tunnelbanan öppnar den 26 september, som Enskede gård har (se tidigare blogg) - det hjälper att skriva och aldrig ge upp!

Jag vill ju bara att ni ska bli bättre och bäst! För att ni är viktiga leverantörer för mig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar