11 maj 2011

Varför gömmer vi oss?


Eftersom jag spenderar över 12% av mitt dygn på bussar, t-banan och pendeltåg får jag en hel del tid att fundera! Jag slås allt mer av att allt fler (tycker jag) "gömmer sig bakom sina solglasögon"! Varför är det så?:
- Stämmer det- "Bakom mina solglasögon kan jag vara mig själv?
- Behov av att skydda ögonen (en del har ögonsjukdomar)
- En del är blinda och då har de ofta käpp!
- En del vill skydda sig från direkt ögontakt - tycker det är obehagligt!
- En del "smygsover"!
- En del vill visa upp sina fina dyra solglasögon!
- En del tycker att de blir tuffare!
- En del vill undvika samtal med andra resenärer!
- En del tar nog aldrig av dem!

Jag vet helt enkelt inte! Nu har jag inte några, men när jag skaffar ett par blir det nog för att jag tycker det är tuffa!!! och kanske vill jag visa upp dem - rätt fjantigt faktiskt!

Solglasögon inbjuder ju inte till ett samtal precis! Detsamma gäller alla dessa människor med hörlurar! Blev själv på kommen när jag gick av buss 161 från Älvsjö igår!

- Hej!
säger en man som ser "lite sliten ut!" Kvällen är strax innan 22.00 och jag hade för en gångs skull tänkt mig att klara mig undan - med att lyssna på radio!
Men liraren ger sig inte!!!
- Jag tar av mig lurarna och hälsa på honom och ber om ursäkt! Jag går bort till Bandhagens Grill för att få nogot i mig! Efter en stund kommer killen - bort tumlande! Tydligt är också han hungrig! Jag - känner att han hade drukigt en hel del!
Plötsligt utbrister han - kolla in den perfekta halvmånen! Jag titta upp och där var den. jag hade inte kollat upp tidigare och hade troligtvis inte sett den utan hans hjälp!
- Han öppnade upp - vi hade ett intressant samtal - innan jag går så får jag .- stammis som jag är lite prover på tea från personalen på grillen! Han berättar att detta ska serveras kungen i morgon!
Min nyvunnene samtalspartner - utbrister - "Jag är kung på gatan!". Han funderar högt på hur han ska kunna berätta för sin lille son om denna perfekta halvmåne!
Jag väljer att ge honom en av tea-påsarna!

Ett möte i Bandhagen, en vanlig tisdagskväll - nästa gång ska jag vara lite mer vaken "Kungen av Bandhagen!" Tack för att du fick mig att reflektera och höja blicken!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar