Anders Flodström, med erfarenhet från att ha byggt upp ett verkstadsföretag och varit rektor på KTH och Universitetskansler. Innovationer kommer allt snabbare - det gör att jobben utvecklas snabbare än människorna - vilket gör att färdighetsträningar.
John Hagelid, Paradox interaktive - berättade om deras unga spelföretag och de utmaningar de har ställts för.
Kenneth Chen, Pwc, berättade om hur han fick en fråga om att arbeta i något som heter Sverige då han var stationerad på Hawaii. Han fick frågan om att arbeta 6 månader. Men det har nu blivit 5 år och han är nu anställd i Sverige. Han berättade om att arbeta i ett nytt land och skillnaden mellan kulturen i USA, Taiwan och Sverige. En plan är bra som ung om du vill arbeta internationellt.
Amir Sajadi, Hjärna Hjärta Cash. Har en förmåga att se möjligheter och är otroligt trevlig och kontaktskapande. Han har en förmåga att identifiera problem och att se till att något händer. Ett exempel är Cityveterinären i Malmö - Amir och hans team och företag har verkligen hjärtat och hjärnan med och det skapas oftast pengar som en del av resultatet.
Nu håller ett företag på att startas för arbetsintroduktion för ungdomar - i bland är det största problemet, bristen tidigare yrkeserfarenheter och att få gränserna och reglerna för vad som är viktigt när du kommer till en arbetsplats.
Simon Herlitz, Sällma. Han berättar Sällmas metodik i Corporate Storytelling och har många intressanta exempel från företag som IKEA, Apple, Medtronic och South West Airlines. Simon lyfter fram Stephe Dennings och hans bok "The Leaders Guide to Storytelling".
Han lyfter också fram Lena Mossberg, Professor i Marknadsföring vid Handelshögskolan i Göteborg och hennes bok "Marknadsföring i upplevelseindustrin".
Annica Thorberg, Marketing House. Hon berättade om hur hon har arbetat med sociala media sedan 2003 och har tidigare arbetat inom ledande befattningar inom marknadsföring. Hon är också otroligt duktig på media och PR.
Annica ger sju tips:
1. Börja använda sociala medier att använda för att marknadsföra dig själv.
2. Hur ser din image ut?
3. Bygg din marknadsförings strategi.
4. Koordinera kanalerna.
5. Sätt igång! och var aktiv.
6. Börja dela med dig av dina expert område.
7. ... och till sist våga vara lite personlig, använd humor och sticka ut!
Annica är mycket duktig på media, PR, sociala medier och gift wraping (slå in paket på japanskt vis - vilket är en konst i sig.
Katarina Åhlin, Wise Group. Jag blir imponerad av hur Wise Group och K2 Search och vikten av lycka på jobbet -men också ett ansvar som ledare att ta samtal med medarbetare som jobba för länge på kvällarna att det är viktigt med balansen i livet. Katarina berättade om employee branding och talent management. Hon tar upp goda exempel som SAS Institute. Viktigt för ledare att visa personlighet och känslor.
Lars-Johan Åge, forskare vid Handels högskolan i Stockholm. Han arbetar med att få svar på frågan "Hur skapar man en säljkultur?" Han har kommit fram till att ramverk, som mål, visioner, processer, roller är viktiga och individuell utveckling, som insikter, svaret på frågan varför. Att det finns en balans i detta! - för att "maximera resultatet.
Tack till alla er som med ert engagemang och tid - investerade och inspirerade oss i går!
I dag fortsätter JCI Swedens National Kongress med seminarier, workshops och spännande av till JCI Swedens styrelse! FUTURE LEADERSHIP!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar