31 oktober 2012

I dag har jag blivit lite klokare och är fortfarande nyfiken!



Dagligen så hjälper 2168 bussar att ta oss fram. Oss 700.000 resenärer i Stockholmstrafiken per dag.

En fråga jag ställer mig är hur många bussbolag detta fördelar sig mellan.
2000 samtal kommer från oss resenärer till SL Kundservice varje dag. SL har inte hand om detta själva utan det görs på uppdrag Go Excellent.

En annan fråga jag ställer mig är hur många av dessa 2000 ringande resenärer som på något sätt får en återkoppling från Go Excellent. Hur tas kunskapen från resenärerna tillvara? Har Go Excellent eller SL någon form av kvalitetssystem? Det som gör mig allra mest bekymrad är när jag träffar medarbetare från MTR Stockholm i Spärrarna, som säger att -"De lyssnar aldrig på oss. Ring SL Kundservice". Vad trist när man känner så.

Denna felanmälan av en bänk på Gamla Stans T-Banestation hade det positiva med sig att vi resenärer började tala med varandra, men varför förstod ingen!

Så jag ringer SL Kundservice och fråga - De måste ju veta?

"Entreprenören återkommer till kunden." ??? Oj - det har jag inte märkt. Kundtjänstmedarbetaren slår efter deras register på min mailadress och hittar ett samtal i mars. ??? Jag som ringde i söndags? KLICK och så bryts samtalet. Jag ringer igen. En ny kundtjänst medarbetare. Nu får jag veta att av de 2000 samtalen så är högst 1/3 samtal som gäller annat än tider och reseinformation. Svaret till de 600 resenärerna ges av entreprenören i mån av tid! Att kvaliteten förbättras ska SL ha koll på, genom en kvalitetschef. Det ska bli intressant att tala med den personen eller personerna i morgon.

En fråga jag har ställt mig länge är hur många entreprenörer det finns till SL, vilket jag hoppas få besked om av upphandlingsavdelningen inom kort. Sedan har det kommit till min kännedom att vissa entreprenörer använder underentreprenörer, vilket verkar logiskt. Frågan jag ställer mig är om SL vet vilka dessa underentreprenörer är? Och om de tycker det åar viktigt? Hur mäter SL kvalitet? - vilka parametrar utvärderar man efter? Det skulle vara intressant att veta mer om SLs utvecklingsarbete och hur de tar tillvara på medarbetarnas inputs på olika nivåer inom SL och hos under entreprenörer, samt från oss resenärer? Kanske är det någon annan en jag som är intresserad av ett studiebesök hos Storstockholms Lokaltrafik?
Framtidens trafikplanerare?
Frågorna är många - ibland kan man lätt gå vilse när man söker efter dem. Det kan inte vara helt lätt att ha koll med så många aktörer inblandade.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar