26 oktober 2012

Jag vill bara att det ska bli bättre och bli bemött med respekt!

Nu har SL/MTR Stockholm eller vem det nu är som ska sköta service på rulltrappor gått "back to basic"  rulltrappa som inte rör på sig och ingen vet om de kommer att göra det någonsin igen!

När jag ska gå upp på perrongen hör jag att "På grund av tekniska fel på informationsskyltarna - så var uppmärksam på vilket tåg du går på" - under de timmarna jag var i pendeltågs systemet så varvades detta meddelande hela tiden - när jag kom upp på plattformen ser jag pendeln mot Bålsta stå där och hör att tåget ska gå! Jag går mot dörrarna kollar vad som står på tåget - skylten - tåget och konstaterar att det är rätt tåg. Hade jag sprungit och touchat till någon medresenär och hoppat på tåget så hade jag varit på tåget 11.45 mot Bålsta i går. MEN jag gjorde som trafikföretagen sa och säger - jag slet inte till i dörren utan tryckte på öppna dörren knappen - oj vad förvånad och ... lite upprörd jag blev när inte tågföraren öppnade dörrarna - han fick två signaler från olika dörrar att vi väntade.
När tåget gick  sa damen vid den andra dörren! "Nästa gång sliter vi i dörrarna" - Det var något som jag definitivt höll med om. Att följa instruktioner har man inte så mycket för alla gånger!

Eftersom jag var lite besviken på mig själv att jag inte hade lämnat datorn tidigare (för det går ju aldrig att skylla eller lita på SL) - man fåt vara ute i god tid!

Jag ringer SL Kundtjänst (Go Excellent) för att berätta för Stockholms tåg att det vore bra om tågföraren tog hänsyn till att de har tekniska fel på informations tavlorna och att de inte vill att vi resenärer rycker i dörrarna. Jag förklara detta för kundtjänstmedarbetaren (som inte säger något namn - som vanligt - och jag kanske kan förstå) och svara på hennes frågor. När vi är klar frågar hon om jag vill göra ett ärende? Oj - det var det jag trodde jag hade gjort? Men tydligen inte. Eftersom jag nu började bli lite irriterad så avslutade jag samtalet vänligt men bestämt.

Du som läser min blogg vet att jag förra torsdagen tappade bort mina nycklar i kollektivtrafiken. När jag besöker "Hittegods" får jag information om att hanteringen av hittegods kostar 93 miljoner per år - när jag tycker det är lustigt att man är nöjd med att det kan ta 10 dagar att få tillbaka det man tappat bort om man någonsin får tillbaka det!? Detta kan man väl inte vara nöjd med? Jo - det kostar ju 93 miljoner (lite ironisk).

Men om jag hade accepterat detta hade jag troligen fortfarande haft några nycklar!

Lite tragiskt blir det också när man ser ovanstående reklam från SL.

Det hänger liksom inte riktigt ihop - det man kommunicerar i information och reklam och det som vi som resenärer får uppleva.

I tisdags så ser jag en kille springa mot buss 53 och jag står vid dörren och knacka till på dörren - chaufören öppnar - men blir irriterad när det inte är jag som går på utan killen kommer springande på. - i Stockholm går bussarna ofta - är det han fräser till mig. Jag får ett leende från medresenären som tackar mig och jag är stolt för att jag hjälper en medresenär!

Varför engagerar jag mig så mycket med SL och deras "hang arounds" - det är en fråga som jag i bland få av andra när jag berätta att jag verkligen ringer till "SL Kundservice" när jag tycker att något skulle kunna göras bättre eller effektivare och att vi skulle kunna spara av skattebetalarnas pengar och jag ofta få "konstiga" reaktioner".

Jag har nog lite samma ambitioner som Ai Weiwei om att jag vill att samhället och SL ska bli bättre - för att jag tillbringa mycket tid i SLs system och märker hur ofta det finns förbättringspotential!

PS Jag ringde Stockholms tåg och talade med Stockholms tågs personal på perrongen i Spånga och han var trevlig och verkade ta mitt problem på allvar. Däremot var det näst intill omöjligt att komma i kontakt med Stockholms tåg!

Kan SL göra fel?  Vill SL bli bättre? - Det hoppas
jag SL kan erkänna och vill! SL har många
enskilt duktiga medarbetare, men något är det
som gör att de är lite oemottagliga?!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar