6 februari 2022

Att fara in i det okända!


Om knappt en timma börjar MelodifestivalenSVT. Jag har ingen aning om utfallet. Just nu befinner jag mig på Tekniska museet. Ska jag bryta traditionen och skippa sändningen? 


För tillfället har jag bra flyt i läsandet och lärandet - ser framemot att komma till Tekniska museet.


Jag har funderat mycket kring lärandet. 1999 så läste jag en Magister i ”Leda lärande organisationer” på Växjö universitet. Detta samtidigt som jag arbetade för det internationella företaget BASF. Jag kommer ihåg denna tid som mycket stimulerande med föreläsare som Bengt-Åke Gustavsson, Anders Hytter och Margareta Hult. Mycket fokuserade kring ledarskap, lärande, organisatoriskt lärande och lärande organisationer.

I 20 år har detta haft en stor betydelse för mig i mitt livslånga lärande. I mitten av 2000-talet fick hållbarhet en allt större betydelse och 2008 så satt jag med i en grupp för hållbar utveckling, som handelsministern arrangerade. 


I slutet av 2010-talet blev idéen om att bli lärare allt mer lockande och jag testade genom att vara vikarie för olika vikariepoolen. Detta ledde till längre vikariat och att jag började studera KPU (Kompletterande pedagogisk utbildning) på Stockholms universitets.

Det är denna utbildning som jag håller på att slutföra. Jag har samtidigt som jag har studerat, arbetat som vikarie och för Swedavia med resenärundersökningar, vilket i kombination givit mig ”svart-bälte” i att ta kontakt med okända människor.


Mina studier har givit mig kontakter med Kemilärarnas resurscenter, Svenska Kemistsamfundet, Edtech Sweden.

Mina intressen när det gäller hållbarutveckling, digitalisering, kemi och entreprenörskap möts på många vis. Min uppsats arbetsnamn: ”Hur kan digitala verktyg stödja elevers lärande?” Detta har gjort att jag är en frekvent besökare av Tekniska museet, Skansen och Nobelmuseet, vilkas vänföreningar jag kommer att vara medlem av de kommande åren pga av uppbyggande av kunskap, nätverk och min personliga utveckling i lärarrollen.



 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar