22 februari 2022

EPA - enskilt, par, alla.

 


Jag har under det senaste halvåret arbetat i en klass 1. Jag lär mig så mycket av mina kollegor och elever varje dag på olika plan. Om mig själv och andra.


I bland har jag varit med i klassrummet för att stödja enskilda stjärnor, som får mig att tänka en hel del och reflektera. Jag vet att jag har inspirerats kring vikingar och samer till den grad att jag har besökt Historiska museet och Nordiska museet för att få se deras utställningar om vikingar och samer.


I söndags började jag att se Agenda skolan, som under två timmar hade ett samtal om skolan. Här fick man lyssna till tio forskare och experter, och åtta skolpolitiker. Det sista såg jag i kväll och där finns mycket att reflektera kring. Hur mycket lyssnade politikerna till vad experterna sa?


På torsdag kommer jag att ansvara för att en laboration genomförs. Jag ser framemot att detta ska bli något, som gör att eleverna ska bli intresserade och vilja fortsätta lära sig mer om kemi, fysik och hållbar utveckling.


Hur lockar vi fram ett intresse och hur upprätthåller vi nyfikenhet.  Viktigt är att eleverna ska få möjlighet att testa. Att det är något som de kommer ihåg och kan komma och fråga lite senare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar