7 februari 2022

Hur mycket behöver man sova?



Det är naturligtvis viktigt att få må bra. Vad som är att må bra varierar säkert från människa till människa? Eller har vi bara olika typer av ”skydd”, som gör att vi har en större motståndskraft beroende på vad som händer i vardagen. 


Tre faktorer som är viktiga är mat, motion och sömn. 

Maten är något som vi kan ha glädje av och njuta av. Den ger oss energi, men kan också påverka vår hälsa.

Motionen, rörelsen i vardagen är viktig för att reglera och bygga vår kropp, vårt tempel. Jag har under en tid studerat hur mycket jag rör miG i min vardag och under helger och har kommit fram till att jag rör mig mindre under helgerna. Mitt mål har varit 10.000 steg, vilket är 6-7 km. Detta har jag ökat till 10 km varje dag under pandemin. Under en intensiv studieperiod har jag gått tillbaka till 10.000 steg för att frigöra tid till läsande och skrivande.

Sömn har jag under perioder haft utmaningar med, vilket påverkar livet och måendet. Under de senaste åren har jag inte haft problem med sömnen. Däremot har jag sett att det är viktigt med tider - när och hur länge. Men jag har känt efter och låtit kroppen styra. 

Finns det någon forskning om man kan ”sova i kapp” eller buffra, som på ett ”sömnkonto”? Jag tycker att jag har märkt detta, men undrar hur det stämmer? I veckan som gick så kände jag att det var läge att gå och lägga mig kl 19:00, vaknade på natten, men somnade upp och gick upp ca kl 06:00. I helgen har jag sovit fram till 10:00, vilket gett en sömn på 10 timmar x2. 

I morse vaknade jag ca kl 02:30 (4timmar) och lyssnade på Parsi Sahlbergs föreläsning från Harvard om det finska skolsystemet, som satte igång mina tankar och sedan var det bara att stiga upp.

Jag har en intensiv dag där jag slutar klockan 17:15 och ska på Everyday Toastmasters 18:30-20:30.

Jag kommer att börja min dag 06:00 på ett fik i Bandhagen och planera den kommande veckan


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar