27 februari 2022

Det hade jag inte riktigt planerat.

 


I går var jag på Skansen. Vad jag skulle bege mig i dag - var lite av ett oskrivet blad. Var jag skulle avsluta visste jag tämligen säkert. 

Det lutade åt ett återbesök på Skansen för att även idag grilla korv, men förändrades mot att åka till Tekniska museet.


Vad förvånad jag blev när jag hamnade på Hallwylska palatset, som byggdes 1893 till 1898, av Wilhelmina och Walter von Hallwyl.


planerade tidigt för att hemmet skulle bli ett museum och kategoriserade sina samlingar av konst, antikviteter, vapen, porslin och silver.


Donationsbrevet föreskrev att byggnaden skulle visas som när grevparet bodde i huset. Huset bestod av 2000 m2 och hade 40 rum.


Det var i alla fall 20 år sedan jag besökte museet tidigare och hur fantastiskt det var hade fallit i glömska. Hallwyska museet tillhör samma myndighet som Livrustkammaren och Skokloster slott.

Det fantastiska är på vilket sätt en plats som denna väcker mitt intresse - får mig att vilja veta mer. Min morfar föddes under denna tidsperiod, som när palatset byggdes. Vad hände då i Småland?


Vad som intresserar mig mycket är material och vad dessa är uppbyggda av och hur dessa kan användas?


Kassettbanden var en av de första medierna jag kom i kontakt med och som vi använde för att spela in LP-skivor, men också som datamedia för spel till VIC-64. Jag arbetade under nästan 10 år för BASF gruppen, som när jag började 1996 hade en banddivision, som såldes till Koreanska EMTEC. BASF är en av de största tillverkarna kemikalier i världen. Naturgas är en av byggstenarna i tillverkningen, som de har i bland annat Ludvigshafen i närheten av Manheim och Heidelberg.


I går passerade jag demonstrationen på Norrmalmstorg. Idag hoppade jag av bussen för att demonstrera för Ukraina och för rätten att demonstrera, som inte finns i Ryssland.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar