20 februari 2022

Mat, prat och lärdom - kan det bli bättre än så?



I går var jag och några vänner på Nordiskamuseet för att få möjlighet att se utställningen om Sapmi, som avslutas i dag.


Vi fick också möjligheterna att se utställningar om smycken, kläder, traditioner och Arktis.


Det finns ca 80.000 samer i Sapmi, som täcker en yta på 388.000 km2 - i Sverige, Norge, Finland och Ryssland. I Sverige lever det 20.000 samer.

Nordiska museet en trevlig och lugn plats, där kunskap finns.

Det var viktigt för mig att besöka denna utställning om Sapmi. Att få möjligheten att lära sig av historien för framtiden. Vad kan vi ta med oss? 


Idag besöker jag Skansen för att grilla korv och äta våfflor. För att mätt och glad ta mig till Tekniska museet, där jag ska förbereda mig för morgondagen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar