4 februari 2022

” Det krävs en hel by för att fostra ett barn”

 


Jag har under en längre tid följt samtalen och diskussionerna om psykisk ohälsa bland våra barn. Då har det främst varit med utgångspunkt från skolan med utgångspunkt från fritids och undervisning.


Den 1 januari 2020 blev Barnkonventionen svensk lag. Alla barn ska få en likvärdig utbildning, vilket är fastställt genom Skollagen.


Enligt 2 kap 36§ framgår det att eleverna i grundskolan, grundsärskolan, specialskolan, sameskolan, gymnasiesärskolan, gymnasieskolan ska ha tillgång till skolbibliotek. Eleverna ska kunna nyttja ett skolbibliotek och få tillgång till böcker.


Böcker är något som ligger mig varmt om hjärtat och har blivit allt viktigare - som 13 åring satte jag tänderna i HMS Ulysses, skriven av Alistair MacLean - en bok jag fastnade i pga alla dessa namn på båtar. Jag har ännu inte slutfört min läsning av denna. Däremot är ”Länder i fickformat” en fantastisk skrift, som har öppnat världen för mig.


Att läsa igenom baksidan och att titta igenom innehållsförteckningen för att sedan bläddra igenom den och läsa kapitlen och överskrifter för att sedan gå in på diagram och bilder där sådana finns ger en liten glimt och kan tända gnistrande att läsa denna bok.


I några dagar har jag sett Uppdraggransknings Bokstavsbarnen, som består av tre delar:
1. Diagnosexplosionen
2. Skolmisslyckandet
3. Vårdkaoset

Källa: SVT

Det har nästan varit lite svårt att ta till sig alla dessa delar och vad experterna Christopher Gillberg, Bo Hejlskov Elven och Sven Bölte kunnande tillsammans med föräldrarnas kamp för sina barn och barnens svåra situation.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar