25 februari 2022

Om bara viljan att klamra sig kvar och rädslan att ställas till svar blir för stor - kan vad som helst hända t o m ett krig!

 Rädda människor hotar - rädda mäktiga män -är livsfarliga.


Jag trodde aldrig att det skulle hända. Att vi skulle ha ett ”konventionellt” krig på europeisk mark igen. 

Jag gjorde min värnplikt på Totalförsvarets Skyddsskola på I1. Vi var utbildade i skydd mot kemiska, biologiska och kärnvapen. Ett år efter jag börjat på universitetet så ringde en major till mig för att de ville att vårat förband skulle sättas in i Desert Storm i Irak. 

Det var ett av mina svåraste beslut - men efter modigt övervägande så avböjde jag erbjudandet. Det valet har nu inte ukrainska värnpliktiga.


”Putins nya Ryssland och det förflutnas skuggor” (2018) av Shaun Walker. En bok som är mycket välskriven. Författaren har varit korrespondent i Ryssland och Ukraina i över ett decennium. Det som hände i går har kanske planerats sedan Putin tog makten för 20 år sedan? Han borde ha kunnat åstadkomma något annat för sitt Ryssland.

Vad är det som gör att ledare som Vladimir Putin, Donald Trump, Jari Bolsonaro, Narendra Modi, Kim Jung-un, Xi Jinping - väljs eller tar makten? En ovilja till att ”spela” ett fair game - att fängsla och mörda oliktänkande. Mycket lite känsla för mänskliga rättigheter och människoliv. Det enda dessa herrar tycks bry sig om är att stanna kvar vid makten. Vad är det som har gått så fel? Att inhemsk opposition ”kvävs” och att man tar sig friheten att under månader att ljuga. 

Är det Covid som har förändrat Putin så - isoleringen, rädslan och fantasierna. Historieskrivningen är ju helt upp åt väggarna.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar