17 februari 2022

Det började i Kina!


För snart 25 år sedan så var jag hemma hos en vän i Helsingborg med en annan vän. Vi fick då möjligheten att se bilder från då Hongkong lämnades över till Kina av Storbritannien. Hongkong är och har varit en speciell plats.


Det var en start på ”en resa”, som först tog form i huvudet och senare blev verklighet. Några år senare så var vi i Kina och reste runt i landet. Vi besökte under några veckor Beijing, Xian, Chengdu, Chonking, Yang Tze River, Wuhan och Shanghai. En fantastisk resa i luften, på vägar, spår och vatten. En resa som påverkade mig mycket. Den väckte verkligen mitt intresse för Kina och jag har varit många gånger i landet sedan dess. En av mina bloggar startade jag där.


Jag har varit med i Svensk-kinesiska föreningen i många år. Jag var med och anordnade konferensen ”Kina - den nya draken” när jag var President i Junior Chamber Stockholm 2008. Ett fantastiskt arrangemang, som jag är mycket stolt över och som bidrog till att öka kunskapen om landet. Detta var precis innan Sommar OS i Beijing 2008. Jag hade hoppats på en bättre utveckling för mänskliga rättigheter, pressfrihet och bättre situation minoriteterna. 


Jag vill besöka Kina igen. 


I går deltog jag på ett kvällsseminarium med Svenska PenBonniers Konsthall och fick lyssna till Hongkong författare och Kinakännaren om hur situationen är i Hongkong.


Varför är ”stora ledare” så rädda för idéer, tankar och böcker? Varför sitter så många fängslade för sina åsikter, tankar, skrivande och böcker? Kanske är dessa ”stora ledare” inte så stora - utan mer små och rädda?

I går köpte jag böckerna:
• ”Den kinesiska drömmen - Xi, makten och utmaningarna” (2017) av Börje Ljunggren

• ”Såld på nätet - Priset du betalar för gratis” (2012) av Fredrik Alveren

• ”Robotrevolutionen - Sverige i den nya maskinåldern” (2015) av Stefan Fölster

• ”Allt är en konspiration - En resa genom underlandet” (2018) av Kent Werne

• ”Ett år i Belarus - Röster inifrån en folkresning” (2021) av Ida Börjel (red.) och Mikael Nydahl (red.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar