2 februari 2022

Vad ser du framemot?


Jag somnade tidigt i går kväll. Otroligt tidigt. Antagligen för att jag behövde det på något sätt. Nu när jag vaknade möttes jag av en artikel från magasinet Fritidshem om kollegialt lärande. Vårat gäng, som jag är en del av sedan slutet av förra året är fantastiskt. Vi är olika - i ålder, utbildning, intressen - i så mycket, men det är i olikheterna, som också styrkorna finns. Det är i dessa som vi har möjligheten att nå fram till varje elev och det är i ett kollegialt lärande som vi kan ge eleverna en likvärdig utbildning.


1976 hade denna superdator, Gray, samma kapacitet, som din mobiltelefon har idag. Den kostade 8 miljoner dollar och det finns 80 i världen. Denna finns på Tekniska museet. Din mobil (Samsung S21/2021) kan göra 10.000 fler beräkningar per sekund i jämförelse med Gray1.

Dessa möjligheter använder vi för bildbehandling och att utveckla spel. Att besöka utställningen Play Beyond PlayTekniska museet ger dig en resa genomliden, som jag följt.


Laboration är ett av de vackraste orden jag vet. ”Laboration är ett praktiskt experiment i forskning, teknisk analys eller undervisning. Laborationer kan bland annat utföras i fysik, kemi, biologi eller i beräkningsteknik.

I dag så är det en Minecraft lab för våra elever i 1:an. Att få testa, pröva, experimentera och misslyckas är en viktig del i lärandet!
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar