6 februari 2022

Att lära sig av andra genom att studera deras arbete och sedan innovera detta med vetenskapliga metoder.

 


I dag började jag min dag med att besöka Sjöhistoriska museet.

och så en film om Fredrik Henrik af Chapman, som blev en skeppsbyggare, som använde sig av vetenskapen för att bygga skepp. Han fick i uppdrag att bygga ett 20-tal linjefartyg, fregatter och sluppar. De två sistnämnda kunde gå in i grundare vikar och sund. 1790 så besegrade svenska flottan en del av den ryska flottan i Svensksund.


Kunskap skapas där människor och idéer möts. Något som jag försöker att  ta fasta på är att sätta mig på lugna ställen, som bibliotek och museum. Att inte vara främmande för att ställa frågor till andra besökare och personal. Något som börjar intressera mig mer och mer är museipedagogik, ett spännande område, som mycket handlar om storytelling.


Att finna lugnet inom sig, samtidigt med att det är relativt lugnt runt omkring dig.

Just nu så läser jag … och har ett fokus på skol- och undervisningsutveckling.
• ”Värdeskapande lärande” (2019) av Maria Wiman
• ”Putins Nya Ryssland och det förflutnas skuggor” (2018) av Shaun Walker
• ”Fritidshemmets uppdrag - ett helhetsperspektiv på elevens utveckling och lärande” (2013) av Margareta Schröder och Jarko Tuisku


Källa till bilderna på fiskarna och vägkorset är Joakim Odelberg från SVT-programmet ”One planet, One chansen”, vilket gav mig en och annan tankeställare. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar