15 april 2013

Vi är alla människor! 我们都是人!


I dag har jag lyssnat på Lars Trädgårdh som talade om "Stat och civilsamhälle - om hur statliga sociala rättigheter ställs mot välgörenhetsarbete". Ett pågående samtal om hur välfärdstjänster ges i vårt samhälle och i andra delar av världen.

Ahmed Abdirahman berättade under temat "Är en multikulturell identitet en välsignelse eller förbannelse?" Han växte upp i Somalia - bodde i Etiopien, kom till Sverige som 12 åring och har studerat i New York och arbetat för FN i Geneve och i Somalia. Problematiken ligger i hur man behandlas av andra men också hur man ser på sig själv. Ahmed är en mycket duktig, driftig, analyserande och klok person.

Jag avslutade kvällen på ett arrangemang på ABF som handlade om Karin Henrikssons bok "En droppe svart blod - Ras och tolerans i USA".


Jag identifierar mig mest som Peter Pettersson, som av mina vänner kallas Pimpim, men också som smålänning - och är med i nätverket Expansiva Växjö och Småland Gille, som startades 1890. Men jag är också Stockholmare - jag bor ju här och svensk, men också europé. Men mest Peter Pimpim Pettersson och smålänning.

När jag tänker efter en smula så tror jag att jag mest av allt är kunskapssökande och nyfiken.
对知识的探索 和 好奇 
File:Inglehart Values Map.svg
Källa: Inglehart Values Map
Måste vara den bild som visas mest av statsvetare :)
我们都是人!
我很好奇!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar