21 april 2013

Vad viktigt det är att vara källkristisk!


Vatten är en av våra viktigaste livsmedel och tillgången till rent dricksvatten är avgörande! Denna fråga kan få mig väldigt engagerad alla dagar i veckan - även en söndag.

Nu på förmiddagen så fick jag en länk till denna "artikel på
DI.se med följande rubrik. "Nestlés ordförande: Vatten borde inte vara en rättighet". (Publicerad 2013-04-20 15:12)
"Artikeln" i DI.se fick mig direkt att ta kontakt med MarieLouise Elmgren, som är Nestlés Informationschef i Sverige och som jag har träffat flera gånger på World Water Week i Stockholm. Vi hade en intressant och givande diskussion, som gjorde att hon refererade till www.nestle.com och Peter Brabeck-Lethmate, Styrelseordförande i Nestlé, blogg Water-Challange. I denna kunde jag läsa: "From time to time on the internet a video clip from a TV programme made in 2005 about food is posted in which I am talking about whether water is a human right.  It seems it has surfaced again, and people are using it to misrepresent my views on this important issue.
Let me be very clear about this again here on the blog, because I think the video clip, which took my views out of context, isn’t clear about the point I was trying to make.  The water you need for survival is a human right, and must be made available to everyone, wherever they are, even if they cannot afford to pay for it." 18 April 2013 - by Peter Brabeck-Letmathe
Då blir det allt märkligt - jag försökte att på något sätt ni DI eller di.se, men utan resultat ännu. Vilken uppgift har di.se - har de inget ansvar för att kontrollera det de publicerar? Vilket journalistiskt arbete har det gjort för att få fram denna notis? 
Fick tag i den som svarar på nyhetschef, inrikes 08-573 650 31. Jag förklarar hur jag har gått till väga och frågar personen om vad DIs kommentar till detta är? "Du får kontakta Peter Fellman via e-post."
Jag hade gärna sett att Peter Fellman, Chefredaktör och ansvarig utgivare, hade ringt mig 070-644 6224, men det var inte di-mässigt. Så jag får väl i stället testa deras omvärldsbevakning.
Vad jag undrar är hur det går till när en sådan här artikel publiceras? 
Fortsättning följer! Denna fråga är för viktig att inte tar på allvar - det handlar om vem man ska kunna lita på, det handlar om ansvar och vad man publicerar!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar