1 juni 2013

Det där lilla extra - service och välkomnande!

Ett trevligt bemötande - är mycket av vistelsen, besöket och affären.

Jag åkte många år "åt fel" håll i förhållande till där jag bor - för att jag gillade personalen, upplägget och servicen i butiken.

Jag går tillbaka till Café 60 och Sven Vintappares Café och hotell i Stockholm. Samma sak gäller i Café Gusto och Broqvists konditori i Växjö. Här bemöter de alla med vänlighet och det där lilla extra.

Att ha "värdens bästa" väaxel borde allt vara något som varje företag och organisation prioriterade. Denna del är ansiktet utåt. Bästa växeln i Sverige har IKEA och Regeringskansliet när det gäller snabbhet och kunnig personal. Växjö kommun har arbetat med sin växel så att det numera är en service organisation. Gun i växeln på Växjö Högskola - var en institution för bra service innan hon gick i pension efter decennier av service och bra bemötanden.

Men det finns så mycket att göra på serviceområdet och att vara en välkomnande organisation. En fråga jag ställer mig dagligen är hur vi kan bli bättre?

Företag som arbetar med detta är: Värdskapet AB, Better Business World Wide och Scandinavian Service and Quality Award.

"Service - en förutsättning för tillväxt"

Det finns mycket intressant att läsa - men det viktigaste är nog inställning och att träna.



1 kommentar:

  1. Allt beror på den enskilda männsikans inställning till service. Att man vill ge något mer i sitt yrke. Ett inlärt beteende känner man alltför snabbt igen och det känns heller inte riktigt äkta... Men det är oerhört viktigt i alla organisationer och företag! Tycker jag.

    SvaraRadera