27 juni 2013

Tre saker jag är otroligt mycket FÖR !

Lite så att jag verkligen alltid tar strid för dessa i både vårt och tort!

Om du vill ha i gång en diskussion med mig - kritiserar då Public Service, IKEA eller bibliotek.

Public Service - tycker jag är otroligt viktig och det som produceras är av mycket hög kvalitet. Det är inte så att jag gilla allat på SVT, SR eller UR, men det finns så mycket av som av bra kvalitet eller räkna upp något som slår Sommar i P1, Agenda, SVT Almedalen 2013, Berättelser från Bangladesh, Berättelser från Nepal, Debatt, Dokumment inifrån, Dokumment utifrån, Dokumentärfilm, DOX, Hemliga svenska rum. SVT Forum och Öppet arkiv. Jag tycker att Public Service är viktig kunskapsbärare, nyhetsförmedlare och ett demokratiskt instrument för att vi mer rättvist ska kunna få ta del av vad som händer. Kom med dina 5 bästa program från vilken reklamfinansierad kanal som finns att tillgå och jag lovar dig att jag kan trumfa dessa med fem från Public Service. Tittar man sedan på nyhetssändningar så är Aktuellt och Rapport oslagbara. Om det är så att personer som inte har TV aldrig använder sig av SVT Play för att kunna hänga med på smartphones eller läsplattor - så får vi ett allt mer delat samhälle. Jo, vi kanske lever i lite olika verkligheter!

IKEA är ett företag som jag tycker är ett fantastiskt företag och Ingvar Kamprad en stor förebild. Jag tycker till och med att det är ett nöje att besöka IKEA varuhus och brukar blanda detta med att besöka slott när jag är utomlands. Det mesta som är skrivet om IKEA har jag läst. En dröm jag bär på är att någon gång i framtiden arbeta för IKEA-

Allemansrätten och bibliotek - är helt fantastiska sociala innovationer som har betytt mycket för mig - en rättighet men också en skyldighet att vårda. En kollega som jag arbetade med på ett undersökningsföretag - sa att "människor på bibliotek är trevligare" och jag är beredd om att hålla med om det. Jag blir till och med lite upprörd när jag hör att bibliotek blir utvärderade efter antalet utånade böcker. Att låna böcker är inte riktigt min grej eftersom jag gärna vill anteckna och stryka under när jag skriver - men jag besöker gärna bibliotek för att få tips, för att delta på arrangemang och för att låna ljudböcker!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar