27 juni 2013

På söndag, 30 juni, börjar Almedalen!

Jag satte mig ner med Almedalsprogrammet och trots bara med 32 arrangemang på söndagen så är det inte lätt att välja - och vem har någonsin sagt att det ska vara lätt att välja. 

Det slog mig att jag kanske skulle be någon annan om råd vad jag ska gå på? Med en bra motivering så är det ju bättre och troligen mer lärorikt än att jag går i gamla fotspår? - Det tåls att tänka på!

Tidigare år så har vi haft egna aktiviteter på denna dag för att det har varit lugnare och i början av veckan.

För mig handlar det i första hand om vilket tema som kommer att tas upp. Vilka möjligheter finns det att det kan bli dialog? 

Om jag finner något bra och intressant stannar jag kvar - men blir det inget nytt eller nya infallsvinklar - så smiter jag vidare.

Arrangemang som utmanar mina tankar och kan ge mig andra infallsvinklar tycker jag är viktiga.

Till på måndag kommer jag att ta Almedalstidningen till hjälp, samt att ta intryck av personer jag möter under söndagen. SACO har haft en översiktlig och lätthanterlig publikation.

En annan fråga är vilka jag borde träffa under veckan?

13:00 - 13:30

Vilka blir Almedalens viktigaste frågor 2013

PLATS: Hamngatan (hyrd gatumark), "Expressens valstuga" 
Arrangör: Expressen
Debatt Annat

14:00 - 15:30

Från mångkultur till interkultur - från ord till handling

PLATS: Mellangatan 1, "Graylings trädgård"
Arrangör: Botkyrka kommun
Samtal Integration/mångfald

14:30 - 16:00 

Hur beställa ett arbetsliv långt ifrån enfald?

PLATS: Joda Bar och kök, Skeppsbron
Arrangör: Genusföretagarna
Samtal Näringsliv, Jämställdhet

15:00 - 16:00

Innovationsstrategi på riktigt - en reformagenda för pragmatiker

PLATS: Bolaget, Stora Torget 
Arrangör: Reforminstitutet
Debatt Ekonomi, Sysselsättning/arbetsmarknad

15:00 - 16:30

Vem bryr sig i riksdagen?

PLATS: Mellangatan 9, "Payex gamla tryckeri"
Arrangör: Företagarna
Seminarium & mingel Näringsliv

16:00 - 17:00

Hur ska samhället möta entreprenörer och småföretagare - oavsett ålder, kön och etnicitet?

PLATS: Uppsala universitet, Campus Gotland, Cramérgatan 3 (tidigare Högskolan), "B23" 
Arrangör: StratEthics Culture of Life
Seminarium Näringsliv, Sysselsättning/arbetsmarknad

17:00 - 17:45

Hur ska EU:s klimatpolitik se ut efter 2020?

PLATS: Hamngatan (hyrd gatumark), "Europahuset, Strandvägen 2 mellan Studentcentrum och Visby Strand Congress & Event 
Arrangör: EU-kommissionen i Sverige
Seminarium EU, Klimat/miljö
17:00 - 18:00 

En chans att göra skillnad – kommunernas ansvar för invandring, arbete och företagande

PLATS: Wisby Strand Congress & Event
Arrangör: Svenskt Näringsliv
Seminarium Ekonomi, Sysselsättning/arbetsmarknad






19:00 - 20:00

Tal av Kristdemokraternas partiledare Göran Hägglund i Almedalen


PLATS: Almedalen
Arrangör: Kristdemokraterna

3 - 4 arrangemang  av ett 10-tal intressanta på söndagen kan vara en bra start för mig.

Att välja 3 av 32 eller att välja 5 av 407! 

I min nästa blogg ska jag nämna några favoriter, vilkas arrangemang jag har uppskattat tidigare!

PÅ FREDAG 5/7, kl. 09.00-12.00; Uppsala universitet, Campus Gotland, Cramérgatan 3 (tidigare Högskolan), "E35"



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar