27 juni 2013

Syns du i Almedalen - finns du i Almedalen ... men sen då?

Snart kommer väskan på bandet igen!
Tidigt en söndag morgon...
Det var nu en tid sedan - närmare ett kvartal - sedan jag hörde Per Schlingman på ett Netigate arrangemang i Stockholm. Det var ett mycket intressant föredrag där han berättade en del om sin syn i att få ut något av ett Almedags deltagande.

Visst är det så att Almedagen har förändrats en del under 45 år. Kommunikationen har förändrats och du kan i dag få en annan överblick över vilka som är där genom bla makthavare.se och TV Almedalen, Facebook, Twitter mm, som ger helt nya utmaningar.

Det är väl som med allting annat - på något sätt så måste man förtjäna sin uppmärksamhet och vara relevant. Men det handlar också om att tänka på att de flesta går på semester och att efterarbetet för många kommer i gång med uppföljningar först i mitten av augusti. Hur klarar ditt budskap att vara relevant över en semester?

Sedan kommer den betydligt mer slutna tillställningen - Tennisveckan i Båstad ca en vecka efter.

De tryckta medierna minskar i betydelse, vilket det talas mycket om. Under året så visas över 20% av de 2270 arrangemangen direkt på internet, vilket kan nå nya målgrupper. Expressen satsar stort även i denna kanal. De sociala medierna lär väl göra ytterligare insteg. Samtidigt så "förorenas" Facebook av inlägg om dessa dagar, som kan vara lite tröttande för er som inte är på Almedalen. Kanske kan du finna något intressant att följa på TV Almedalen.

En fråga jag ställer mig är om i vilken omfattning någon tar avstamp till nästa års Europaparlamentsval, som kommer att hållas någon gång i maj. Hur lyfts Europa frågan fram?

* Har man inte ställt sig frågan varför man är på Almedalen - borde man säkert göra det! Vilka frågeställningar är viktiga och hur bygger man sitt varumärke - Är Almedalen rätt plats?! Vad är syftet?
* Rubriksättningen i programmet är viktigt?
* Finns det andra organisationer eller företag att samarbeta med?
* Hur får vi dit "rätt" personer?
* Har du möjligheten att kvantifiera innehållet? tex "100.000 nya jobb för unga"?
* Ha tillgängliga talespersoner på plats!
* Vilken är din målgrupp?
* Vad vill jag uppnå?
* Vilka personer vill du nå?
* Vilka andra arrangemang har du tänkt att besöka?
* Finns det möjlighet att ta fram en rapport eller göra en opinionsundersökning?
* Vad kan vi göra som ingen annan gör? Hur kan vi vara mer kreativa?
* Hur syns vi och var syns vi?
* Vilka kontakter knyts och hur hanterar du dem?

Sedan är det alltid viktigt med uppföljning och att fortsätta att arbeta med frågorna! Vad gjorde vi bra och vad kan vi göra bättre inför 2014. 2014 är det ju valår!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar