13 juni 2013

När står sociala medier och ICT igenom i konferensbranschen?

 Line of nörds på Tekniska museet! Visst blir jag imponerad av människor som är så uppslukade av en uppgift att de blir riktigt duktiga inom ett område! Har du aldrig varit på ett Nördcafé så är det ett ställe du ska besöka till hösten - Tekniska museet.

I bland undrar jag varför vi inte använder den teknik som finns - idag så hade DI en konferens om "Förnyelsebar energi" (trots att de har DI play?) och Ventures cup har sin final nere i Malmö, men ingen av dem sände online eller spelade? Lite trist för att jag tror att man skulle kunna göra något riktigt bra av det.

18% av arrangemangen på Almedalen sänds på nätet för er som inte har möjlighet att vara där. Det häftiga med att ha det inspelar och lägga upp det på nätet är att det kan få ytterligare spridning i sociala medier.

Samtidigt så kan ju inget ta bort vikten av nätverkande på dessa events - det är på plats som kontakterna skapas.

En fråga man kan ställa säg är ju hur mycket man lär sig i föreläsningssituationen? Kanske kan tillgången till ljud och bild i efterhand förstärka detta. Hur blir vi bättre på att bygga dessa lärande miljöer i framtiden? Ofta så hör jag personer som delta på konferenser säga att pauserna har varit det absolut mest givande.

Något vi också skulle kunna bli bättre på är hur vi bemannar och använder sociala medier som Twitter, Facebook och LinkedIN före, under och efter arrangemangen. Frågor på Twitter kan ju vara det allra bästa då moderatorn verkligen får en fråga med frågetecken i slutet i stället för en mindre föreläsning från någon från publiken! Interaktionen är A och O på dessa arrangemang.

Du får gärna ge exempel på arrangörer som du tycker är duktiga på sändningar, interaktion och paketering!

Några jag tycker är riktigt bra är Nördcafé, ESBRI och Tällberg Foundation.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar