21 januari 2018

Entrepreneurial street of Stockholm (del 2 - fotfolket)





...Sedan bar mig mina ben till SUP46 till deras start up cafe, som ligger en våning upp. Här finns 130 företag med olika servicefunktioner för dessa företag. Detta skulle jag verkligen vilja dubblicera. (som ni kommer att se). Tänk om det skulle finnas ett SUP46 i varje kommun.

Här möts jag av Niat och Natalie, som är SUP46 ansikten och service utåt genom att de har hand om Start UP Café verksamheten. Verkligen kundservice i toppklass. Daniel Sonesson är VD på SUP och jag sätter mig för att vänta på att han ska bli klar. Där träffar jag, genom att bara sitta där, och ta kontakt och vara nyfiken fem personer.
*   Holger, som gav mig ett tips hur jag skulle kunna skapa min egen kalender - vilket jag behöver eftersom jag har tre - en på datorn, en på smartphonen och en i papper. Det är allt lite roddande med detta.
* När jag sitter där och arbetar och lyssna på Laleh så är jag uppmärksam på vad som händer runt omkring mig. Det talas engelska för det mesta och diskussionerna går höga. Ett par, som visar sig vara från Syd Korea, Angela och Park, är där för att investera i bolag som som är "bra" men samtidigt har utvecklings potential. Det träffade Hanna från STING.
* Elisabeth är ursprungligen från Lettland och är inredningsdesigner. Jag får möjligheten att pitcha en idé jag har för IKEA. (Id+éen kommer senare).

SUP står för Start UP People of Sweden. Jag gillar konceptet bara genom att sitta här - det finns en sådan kraft. Att företag kan inleda samarbeten och göra affärer med varandra. Här finns en
"in-house" arbetsmarknad - dessa 130 företag söker arbete kraft - SE HÄR! Här föds idéer och skapas arbete. De har i skrivande stund 30 tjänster lediga och då skriver jag inte om alla de "enkla arbeten" som säkert finns!
Man får arbete genom att nätverka och känna "rätt". människor. Hit skulle Arbetsförmedlingen på Tunnelgatan ha en arbetsmarknadsdag varannat år. Jag undrar om de känner till varandra? SUP46 vet naturligtvis att Arbetsförmedlingen finns, men tvärtom är jag osäker på.

"Startup Hub SUP46 was founded in 2013 to gather the startup community"

Jag fick min idé om BLACK BOX där genom associationer från den svarta ideboken (jag alltid har med mig som idag är värd minst 5.000 sek om du är spekulant) under samtalet med Niat och Natalie.  På fredag är jag tillbaka för att träffa Daniel Sonesson igen. Det var Janne Bergman, som höjde huvudet, som fick mig medveten om SUP46, en eftermiddag när vi skulle fika.

VÄLKOMNA HIT PÅ EN KOPP KAFFE! 
Prenumerera på min blogg!
För att jag ska kunna fortsätta att blogga och göra bra saker Swisha en 10:a till 0706-446224

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar