10 januari 2018

"LOOKING GOOD, DOING GOOD, BEEING GOOD,FEELING GOOD" ver.1.1

GOOD GOODI GOOD GOOD

NU vet jag varför Swedish Match inte är med i UN Global Compact! De får inte - pga att tobaksbolag får inte vara med enligt UN Global Compacts regler. Hade ett mycket intressant samtal med Emmett Harrison
Senior Vice President Investor Relations and Corporate Sustainability at Swedish Match. Så otroligt öppna och lätt det var att finna Emmetts uppgifter.

1) Är de lyhörda och "bryr sig" - krävs bara ett samtal och några frågor. Då blir växelpersonalen otroligt viktig. Kolla med Aktiespararna.
2) Vilken betydelse lägger de vid mänskliga rättigheter (MR)? Kolla med Amnesty Inernational.
3) Hur behandlar de sina anställda och hur ser arbetsförhållanden ut hos deras leverantörer? Kolla med ILO (International Labour Organization) eller din fackförening (för mig Unionen - där jag är medlem). Ensam är inte stark.
5) Skulle jag kunna tänka arbeta där? Använder jag deras produkter och tjänster? Vad har de för kärnvärden? Kolla med med dig själv?

För mig har det varit väldigt viktigt med att kunna ställa frågor. för mig passar det att ringa eller skicka e-post (då har du något i skrift om de skulle gå emot vad de sagt eller sina kärnvärden) - och jag följer som investerare upp genom att närvara och när det behövs ställa mig upp och fråga hur de tänker här? Det är du som får står för dina val på de i medgång (då är kanske några ner villiga att vara ned) och motgång!

Bland alla de investeringar jag har gjort under åren så är alla koncerner med i UN Global Compac(UNGC). Det är inte bara med utan har inte under dessa år missat att rapportera sina framsteg (COP).
Swedish Match - har jag aktier i, men fick det "på köpet" efter en utdelning - jag tror det var från Volvo. Så nu har de blivit lite av mitt problem. Jag är naturligtvis inte perfekt! Jag bla snusar - vilket är en av förklaringarna till att jag fortfarande har kvar innehavet! MEN i dag kommer de att få ett samtal där de får frågan varför de har gjort ställningstagandet att inte vara med?

De aktier som jag valt att ha med i min portfölj är:

Astra Zeneca, Ett fin läkemedelsbolag, som jag nästan (Astra) började arbeta för - och kan jag tänka mig arbeta för någon så ska jag ha aktier om möjlighet finns att köpa.

Ericsson, har alltid tyckt om Ericsson för att de är lyhörda. Har deltagit och talat på ett antal bolagsstämmor.

Hennes och Mauritz (förstår inte att den går ner - ett mycket bra bolag som hela tiden försöker bli bättre - Uppdrag granskningsrepportage visade att de inte är felfria och e-handel kan det förbättra en hel del. Men värderingar har de plats)


Nordea Bank (gillar inte att de flyttar HK från Stockholm)
SKF (detta gamla fina bolag somnade grunden till Volvo)

Volvo, ett bra miljöarbete,Tycker att PG Gyllenhammar var en bra ledare som hade respekt hos arbetarna.

Telia (detta bolag har varit en sorg sedan den dag Björn Rosengren gjorde dem till en folkaktie - och har de haft problem - jo deras affärer i "gamla Sovjetunionen" har inte varit något de har kunnat hantera riktigt, men jag har varit kund hos dem i 30 år och vill kunna påverka dem på bolagsstämmorna också). De har mycket bra medarbetare - särskilt Moa i en av butikerna i Växjö.

Swedbank, vad tror ni att Swedbanks samarbete med organisationen FRIENDS har varit värt för denna ideella stiftelse? FRIENDS arbetar för antimobbning, vilket är otroligt viktigt och svårt.

Det har varit väldigt lätt att finna information om ovanstående företags hållbarhetsarbete på internet. Hoppas att hoppas att de företag du placerar dina pengar hos / i är lika duktiga är lika duktiga - för det är första steget att bli bättre att var synlig!? - för då kan du få feed back och bli ännu bättre. För det är ju ändå "Arbetet som aldrig tar slut!", som IKEA och dess personal säger i THE IKEA WAYLivslångt lärande!

Jag vill vara med och påverka - det är därför jag är aktieägare. De är också bra investeringar - men hur bra vet jag inte förrän jag säljer!

Vad investerar du? Vilken koll har du på aktier? Var finns dina pensionspengar? Arbetar dessa för ett hållbarare samhälle som tex HMEricsson och Swedbank?

PS Citatet i rubriken kommer från H&M - nästan" Vad är skillnaden?Ds
Fler företag skulle vara GOOD 4 YOU! Vill du kontakta mig skriv en kommentar i kommentarsfältet, sänd en e-post eller ring 0706-44 6224.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar